Nyheter

Februari/Mars

Hej igen, nu går vi mot våren tror jag bestämt… I alla fall så har vi 7-8 plusgrader i skrivandets stund. Ok, vad har vi på gång nu? Ja först vill jag göra en tillbakablick, och säga hur mysigt vi hade det i december/januari, Luciafirande och härlig jullunch för barn och personal, vilket vi fått till oss nu i efterhand hur alla uppskattar dessa stunder. Vi känner oss lyckligt lottade med den fina maten som Kiels kök levererar. För att inte tala om när vi hade personalfest, då fightades vi på Prison Island i Malmö tillsammans med all personal från Håslövs Byaskola. Det var en fantastisk kväll, och många skratt även om just tävlandet var ”blodigt allvar”.

Nu lite framåt….Vi har långa köer och kan inte tillgodose alla som står i kö till vår fina förskola, så vi har därför planer på att utöka med en liten förskola till med betoning på liten. I skrivandets stund har vi kikat på två lokaler, så vi får se om det blir verklighet eller ej. Drömma kan man ju alltid….

Håslövs byaskola som drivs av samma huvudman har nu också ansökt om att få lägga till årskurs 7-9, även det kan bli endast en dröm, vi ska få godkänt av kommun, Skolinspektionen m.fl, så än hoppar vi inte så högt. Så det händer mycket i ledningens planering.

Östra Grevie då, vad har vi för planer… Ja vår lille kulle som vi fick till på stora gården ska täckas med gräs nu under våren, och barnen hade otroligt kul på den när snön låg, så det var toppen att vi kunde få till den. Vi behöver också fylla på grus i våra sandlådor, för av någon outgrundlig anledning så försvinner den, annars är vi nöjda med vår utemiljö efter den satsning vi gjorde förra året. För övrigt kommer lokalen att målas om i vissa delar när vi har våra 2 kompetensdagar den 2-4 april. Vi söker fortfarande efter en hustomte via AF, vi får se om vi hittar rätt person, den förra hade mer att önska så vi avslutade den redan under praktikveckorna. Som ni vet så vill vi ju ha det bästa runt era barn, därav den fantastiska personal som vi faktiskt har. Det är så härligt att se alla så engagerade, och vilken fantastisk barnsyn de har och vilket bemötande. Det är också handplockad personal då vi haft otroligt många sökande till varje tjänst, så det har varit lite klurigt men ändå med ett stort urval.

Biblioteksbesök är inbokade för vissa grupper enligt kulturgarantin, sedan har vi bokat teater nu under våren med, föräldramöte nu på måndag den 26/2 där delges mer som händer… Våra blivande skolbarn ska besöka vår egna skola i Håslöv under maj månad. Vi har så mycket kul att se framemot nu under våren.

Vi har vår årliga inspektion den 16/4, därför hade vi uppskattat väldigt mycket om ni alla kan fylla i enkäterna. Det är ju en kvalitetskontroll på hur vi uppfyller kraven, men också utvecklingsmöjligheter för oss. In och klicka i den är ni snälla. Har ni frågor, ta det med oss direkt eller era föräldrarådsrepresentanter, allt står i Tyra.

Har ni frågor och funderingar så kom till oss. // Maria, rektor

Dec/Jan

Hej så här under julhelgerna och god fortsättning. Hoppas ni har det fint därute, många är ju fortfarande lite lediga.

Hösten har varit fantastisk och vi tillsammans med barnen har gjort mycket kul. December kom med buller och bång och massor av snö, vi fick verkligen busa i den och åka pulka på vår nya kulle på gården, så kul.

Lucian hade vi utomhus i år, det fungerade fint tycker vi, men några hade som önskemål att ha det på eftermiddagen istället så det tar vi till oss. Vi bjöd på fika och hade vårt traditionella lotteri, grattis till er som vann.

Vi har också ett härligt föräldraråd, och vi hade vårt möte lite sent, men det var fina och goda tankar som delgavs. Vi tar allting till oss, och framför till vår fastighetsägare det som dom ansvarar för. Kontaktuppgifter till föräldarådsrepresentanterna har ni fått i Tyra, så har ni något ni vill framföra så kontakta dem som är på din avdelning.

Våren ser vi så mycket fram emot, vi har några planeringsdagar inbokade, kolla i Tyra så ni kan planera in att vi har stängt då. Annars kör vi på med det vanliga, närmast kommer ju påsken då vi har lite påskmat och lite påskfirande med barnen. Vi kommer att ha vår sommarfest som vanligt i Juni, boka även in det datumet.

Barnantalet är fullt, och vi har barn på kö som vill in, vi får dessvärre tacka nej till vissa i den åldersgrupp som det är fullt. Köanmälan görs här på hemsidan, därefter kontaktas ni för information och visning. Några skriver kontrakt med oss, men ångrar sig för att saker händer i livet, har man inte hunnit börja så debiteras man en månadsavgift, annars är det 2 månaders uppsägning och man debiteras under hela uppsägningstiden. Detta är för att när vi har påskrivna kontrakt börjar vi planera för personal och annat som ska vara i fas med starten. Därför debiteras ni 1 månad.

Har ni frågor och funderingar så kom till oss. Ha en fortsatt fin julhelg och gott nytt år! Maria, rektor

Okt/Nov

Hej kära höst och välkommen till oss, vilket fint väder vi haft. Vi har kunnat vara ute otroligt mycket, och det har inte riktigt behövts mer än sommarkläder, men nu är det dags. Se gärna över era barns fack och hyllor så att de tunnare kläderna och skor byts till varmare. Ta hem det andra.

Vi tackar alla er som kom på vårt föräldramöte, det uppskattas att vi får träffa er alla, men vi diskuterar om det har spelat ut sin roll lite, då det i regel är samma saker vi tar varje gång, och antal deltagare minskar. Kanske det är dags att förnya oss lite…. Vi funderar på det och kommer lyfta det med vårt föräldraråd. På tal om det, vem har vi där? Är du sugen på att komma på en del möte mellan kl 16-17 så hojta till. Vi diskuterar förskolan, fixar lite jippo mm. Mer om just föräldraråd kan ni läsa om här på vår hemsida under dokument.

Jippo: Vi brukar nu under hösten ha lite Halloween kul, det kommer i Tyra när och hur det ska ske. Lucia har vi direkt på morgonen kl 8 den 13/12, då ska barnen komma utklädda.

Skolfoto nästa vecka. Den 18/10 har vi skolfoto, på förmiddagen tas alla gruppfoto, och mellan kl 13-17 är det dropp in för er som vill ha enskilda foto, mest tider finns oftast mellan 13-15, sedan kan det bli kö och kl 17 avslutar fotografen oavsett om alla blivit fotograferade eller ej.

Förskolans platser är fullt, lite platser för intag under hösten 2024 finns fortfarande. Ködatum och syskonförtur gäller, så lägg en köanmälan i god tid om ni vill säkra en plats inför hösten.

Hållbar utveckling och Grön flagg, Vi kämpar på och har kommit väldigt långt i vårt arbete mot en bättre hållbarare värld. Vi är anmälda till olika tävlingar, och vi ber er delta i detta när infon kommer, just nu är det Kartongmatchen igen. Vi fyller på med skräpplockardagar och annat i vårt program för just Hållbar utveckling, läs gärna vår plan för 2023/24.

Det var allt för denna gången, har ni frågor och funderingar så kom till oss. / Maria, rektor.

Aug/Sept

Hej igen, nu är de flesta tillbaka efter en riktigt härlig semesterperiod, även om man kunde kanske önska mer av det svenska vädret. Vi har haft vår första kompetensdag i fredags, och där sitter vi och grovplanerar upp året, vi reviderar vår likabehandlingsplan, går igenom brandrutiner, och mycket mer. Dessa dagar är så viktiga för oss, och vi försöker lägga dem utefter året med stor eftertanke. Barnantalet är ej fullt nu på HT, men det blir det direkt i januari/februari. Då är förskolan helt full igen, och flera som står i kö. Vi är så tacksamma att det goda ryktet sprider sig nu, och att vi kunnat omvandla en negativ syn till en betydligt positivare, det är jag oerhört tacksam för.

Vi jobbar på med Hållbar utveckling och har nu blivit certifierade för Grön flagg, vilken också är hissad och vajar så fint utmed vägen. Riktigt roligt, vi är verkligen på gång med så många fina processer, tack vare vår engagerade personal.

På tal om personal så är vi nu MÅNGA anställda här, och alla kan ni se under ”vi som jobbar här” på hemsidan, eller i hallen på förskolan. Förskollärarantalet är ”flera hundra” procent högre än tidigare, då det endast fanns en anställd på hela förskolan, och det är tack vara detta fina team, där även extremt duktiga barnskötare arbetar, som vi kan bedriva denna fina förskoleverksamhet. Och nu ska man strax bygga nya bostäder bredvid vår tomt, jag hoppas då att vi kan fortsätta vår verksamhet och att kommunen tänker på dimensioneringen av ev nya förskolor så att även vi kan överleva…? Det hade ju varit trist om de bygger en förskola för låt oss säga 200 barn, då är det nog inte plats för vår lilla också.

Våra avdelningar är Grön de yngsta, Blå de mellersta, samt Gul för de äldsta. I varje grupp finns minst 2 förskollärare och en-två utbildade barnskötare. Förutom det har vi härliga Anna i kök/städ, samt Helen som är biträdande verksamhetschef men som ofta hoppar in i barngrupp vid planeringar eller annat. Härligt med ett stort team.

Det var allt för denna gången, har ni frågor och funderingar så hör av er. // Maria, rektor.

Maj/Juni

Hej igen, nu är vi inne i vackra Maj månad som faktiskt började lite kyligt, men som nu har bjudit på en hel del höga temperaturer. Med det påminner vi om att smörja in barnen redan på morgonen så fyller vi på en ggn under dagen, ni tar med er egen så det inte sker allergier, märk dem med namn.

Vi har ju Hållbar utveckling som övergripande tema i huset, och har anmält oss till mycket bl.a. Kartongmatchen. Det är en tävling som Tetra Pak anordnar och man tävlar i hela Sverige, men bara en förskola vinner och det var VI! Vi vann alltså då 10000 kr till förskolan, och det var Gul avdelning som gjorde detta, men då vi alla vinner tillsammans hos oss, så kommer vi att använda pengarna så det gynnar alla barn på förskolan. Vi tänker oss att vi satsar på saker ute på gården, vi får se var det blir. Dagen då de delade ut priset hade vi tårta och bubbel till barnen, Utbildningsnämndens ordförande var på plats och höll tal, Kalvin var här och Minna återvinna. Det var stor fest. Tänk att vi vann va?

För övrigt har vi nu äntligen bytt ut de tradiga gungorna till riktiga lekplatsgungor från Hags, och barnen älskar dem. Det är dubbeldäck gungor, vanliga däckgungor och en lite babygunga på lilla gården. Barnen njuter av tillvaron, och gungar ofta tillsammans nu.

Vi har också fått en liten jordkulle ute på gården som vi gärna vill täcka med gräs, så om ni vet några som har gräsrullar över får ni gärna tipsa oss. På den kan vi öva motorik, ev åka pulka mm.

Vi kommer att ha en sommarfest 13/6 kl 15-18 med dropp in under den tiden precis som förra året, då kommer vi också ”sparka” iväg de blivande skolbarnen. Ytterst få barn väljer vår egna skola, tyvärr…. Hur som helst så kommer det vara lite lotteri den kvällen, det kommer vara fika och saft, samt att ni kan grilla er egna mat på vår jättestora grill på gården. Förutom det ska skolbarnen iväg på en egen utflykt, där bara de får ta farväl av varandra, det är en tradition vi håller fats vid.

Sommaren börjar redan veckan efter midsommar, då kommer de första barnen och personalen gå på semester, och mellan veckorna 28-32 kommer även Håslövs skolbarn vara hos oss. Vi har bemannat oss, så vi har ”känt” folk på plats. Hösten sedan kommer att bjuda på en hel del inskolningar och lite personalförändringar. Detta delges intern på Tyra till de som det berör.

Plats till hösten finns endast i Grön grupp, dvs 1-2 åringar. Så är du intresserad av plats så gör en köanmälan på hemsidan. Helen som är biträdande verksamhetsansvarig kallar er alla på visning innan ni behöver tacka ja till platsen.

Detta var vårens sista nyhetsbrev, har ni frågor och funderingar så kontakta oss gärna. Glad sommar!! Maria, rektor.

Mars/april

Hej igen. Nu händer det massor, snart har vi föräldramöte, därför är också våra föräldraenkäter ute. Vi har snart också vårt föräldraråd, och sommarfest planeras. Förutom allt detta så fortsätter vi att förnya oss på förskolan. Nya Hags gungor är inköpta, offerter inkomna nu på montering så vi ska bara ta beslut om vem det blir…

Rörelsepassen är i full gång som ett av våra mål i ansökan om Grön flagg. Utvärdering av detta sker i början av April, då vi avslutar för vi börjar vara ute mer.

Just nu är vi fler än 60 barn på förskolan som är taket, jag beklagar detta, men då vi saknar barn till hösten så valde jag att ta in dem redan nu i april/maj. Detta för att vi ska kunna behålla all fantastisk personal. det jämnar ut sig till augusti. Några tycker vi har många vikarier, och ja det har vi men det är samma hela tiden och de står med på hemsidan. Vi är ju så lyckligt lottade så vi får in vikarier som vill arbeta hos oss, så vi är ju aldrig ont om personal. Vi har en hel del anställda med barn under 12 år, vilket gör att det blir lite vab även för oss…

Jag vill påminna er alla om att fylla i enkäten, den är ju till för vår utveckling och förbättringsåtgärder. Likaså att fylla i era ledigheter på korta lov då vi ofta ofta får spontana avhopp precis innan som påverkar såväl matbeställningar som personals ledighetsansökan. Snälla låt detta fungera bättre!!

Deadline för era sommarsemestrar i Tyra är den 31 mars, därefter låses möjligheten till ändringar. OM man tar ledigt mellan juni-aug 4 veckors sammanhängande, så blir det betalningsfritt i juli. För er 15h, läs dokumentet på hemsidan.

Nya uppdaterade dokument ligger på hemsidan, kika gärna där.

Det var allt för denna gången. / Maria

Januari/februari

Hej allihopa och en riktigt GOD FORTSÄTTNING.

Dessvärre inledde vi december med mycket sjukdom, själv gick jag hem de två sista dagarna innan skolavslutningen med influensan. Inget roligt. Men nu har vi dragit igång en härlig start på våren. Vi har många inskolningar nu i januari och februari, och de sista kommer i april/maj, därefter är vi fullt. Ny personal har anlänt i form av två erfarna förskollärare Marie och Elin, så nu är vi 6 förskollärare på plats dagligen plus Madeleine som tillika är specialpedagog och arbetar på fredagar. Så kompetensen är hög, dessutom är våra barnskötare fantastiska och bildar det perfekta teamet med sina kolleger, här hälsar vi också Linnea varmt välkommen tillbaka efter sin F-ledighet.

Vi har gjort en hel del investeringar nu i januari 2023:

Beställt 2 luftrenare 16000 (purify 120)

Beställt 5 nya bord till matsalen ingår i borden (31655)

Beställt 12 nya stolar till matsalen tot 6500 

Beställt 2 nya bord till Gul avdelning tot alla bord 31655

Beställt 12 nya stolar till Gul avdelning tot 7500

Beställt nytt höj o sänkbart skötbord till Grön avdelning tot 20623

Beställ ny grind till Blå avd tot 1700

Beställt namnskyltar till personal tot 1341 

Beställt Källsorteringsskåp 3 st ingår i borden (31655)

Gungor, montering 110000 kr, samt gungorna 53000 kr.

Totalt: 248319

Givetvis fortsätter vi att förnya oss, och mer kommer efterhand. Fastighetsägaren har också målat väggarna i Gröna och Blåa avdelningen, så det händer verkligen saker hela tiden.

Vi har också anmält oss till att gå med i Grön flagg för hållbar utveckling, därav de 3 källsorteringsskåpen. Vi kommer också på prov nu under halva våren ha rörelsepass fem dagar i veckan för Blå och Gul avdelning. Det blir Vik Emma som håller i detta. Så alla barn i Blå/Gul kommer att ha minst 1 pass/vecka, och vissa två som är rullande. I Grön siktar vi mer på tryggheten och att regelbundet lägga viss verksamhet utomhus, vi har en stor härlig gård. Men givetvis kommer även den Gröna avd ha tillgång till gympasalen när det är inplanerat. När det närmar sig April så utvärderar vi det och flyttar ut en hel del verksamhet med rörelse utomhus. Det var allt för denna gången. Som vi alltid säger, har ni frågor och funderingar så kom direkt till oss. Mvh Maria, rektor

December 2022

Tack snälla alla ni som kom till vårt Luciafirande med glöggmingel efteråt. Som jag förstått så har man inte haft dessa jippon tidigare, så nu kör vi på med allt vi kan. Det är ju så kul att äntligen få träffa er alla. Utlottningen av pepparkakshuset gick till 4 olika vinnare, grattis till er. Men framförallt fick barnens ”klasskassa” in 1850kr. WOW alltså, så mycket kul vi kan göra för dessa pengarna med era barn.

Närmast nu har vi drabbats av ganska många sjukdomar, jag har köpt in luftrenare, dessvärre är det lite leveransförseningar på dem, men dem kommer. De ska rena luften från alla basilusker så att vi minskar ner alla sjukdomar rejält. Vi får hoppas de håller vad de lovar.

Under julen ligger vi lite lågt med vår planering, vi kommer slå ihop grupperna när det är färre barn, en del i personalen vill vara lediga så vi försöker tillgodose detta. Ändra i Tyra om ni inte redan gjort detta, eller skicka till respektive personal så gör dom det.

Våren bjuder på en hel del inskolningar och vi kommer upp i vårt fulla antal på 60 då, därför kommer vi utnyttja hela huset varje dag. Vi kommer vara gruppvis ute i gymnastiksalen och ha aktivitet därute, vilket minskar trycket inomhus. Dessutom visar en hel del forskning att barn som rör sig faktiskt håller sig friska och mår bättre. För tro mig, i skolålder sedan så blir det dessvärre väldigt mycket skärmtid, och skrämmande rapporter om fetma mm hos barn.

Vi hälsar två nya förskollärare varmt välkomma till oss, det är Elin och Marie som båda börjar i januari, Linnea kommer också tillbaka från sin föräldraledighet.

Slutligen vill jag tacka er som hämtade era barn tidigare den 9/12 så vi kom iväg till vår julfest, vi startade hemma hos mig med en fredagsdrink, därefter åkte vi till Dannero. Vissa fortsatte sen hemma hos mig till ca 02.40, men vi hade SÅ ROLIGT!!

Jag önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år! / Maria, rektor.

Föräldrarådets protokoll d 27/10 -22:

Närvarande var: Malin Berg, Tove Kronqvist, Sara Hultgren, Sara Henriksson samt Line Redsted och Rektor Maria, Sussie och Melina. Först vill vi tacka alla ni som ställer upp i detta råd, det är så uppskattat, STORT tack. 

Kalas i grön/blå grupp: Vi beslutade att man endast bjuder i respektive grupp, ok med isglass eller frukt. Hinner man inte eller har glömt, säg till någon personal så fixar vi. Vi firar alla barn oavsett. Anna handlar oftast på tisdagar, så OM ni vet att ni inte hinner eller har möjlighet, så fixar Anna extra gott fruktfat. 

Jippo? Sussie från festkommiten berättade lite om kommande tankar, vissa jippo kommer F-rådet att hjälpa till med, nu närmast en julfest. F-rådet och festkommiten (Sussie, Therese o Helen) sitter i planeringsmöte i början av december som festkommiten sammankallar till. Även sommarfesten kommer de vara delaktiga i nästa år. Stundande projekt blir Luciafirande och Julfest med tillhörande julmys, vi återkommer med mer info och detaljer inom kort

Avdelningar, namn färger? Frågan ställdes, men alla svarade enhälligt att färgerna fungerar bra, då behåller vi dem.

Hur vi reviderar vår likabehandlingsplan: Under året har vi mätmetoder, såsom barnronder, enkäter samtal och fredags utvärderingar. Det som kommer upp där, skrivs i den nya planen framåt och åtgärdas omgående. Det som kom upp förra året var toaletterna vid huvudingången, så det köptes ett skynke att dra för, det andra var att det finns många spindlar, Anna och övrig personal försöker frenetiskt åtgärda det efterhand, en tredje sak var Grönas kapprum som upplevdes läskigt men ingen kunde förklara varför, vi har försökt att piffa till det så gott vi kan. 

Kvalitetsarbetet i korthet: Vi arbetar efter ett årshjul och har utvärderingar med barnen som vi tar del av, veckomöte med förskl som protokollförs, allas planeringar finns för alla grupper i Driven så alla vet var alla grupper gör och befinner sig, Vi har våra stängningsdagar som är viktiga då all personals synpunkter vävs in, Vi har era enkäter som vävs in, vårt F-råd är viktigt mm, Allt detta sker sedan cykliskt varje år. Förskollärarna som kommer att vara 2/grupp har ansvaret för sin grupps utbildning. Förskollärarna skriver halv och helårsrapport som sedan utmynnar i en kvalitetsrapport från rektorn. Där diskuteras sedan förbättringsåtgärder, prioriterade mål osv. På kort tid är vi riktigt på G nu, vi har fått in en behaglig rytm i alla utvärderinga mm. Mer finns att läsa på hemsidan i vår arbetsplan.

Organisation samt barn/pedagog: Maria är nu ensam ägare och rektor, under sig har hon Helen som är biträdande verksamhetsansvarig när inte Maria är på plats samt med personalansvar, därefter kommer våra förskollärare som har barnskötare i sina team. Då det gick upp för Maria att det fanns ett bidrag att söka för att höja kompetensen ytterligare så började vi titta på att rekrytera fler förskollärare, så efter jul börjar Elin i Gul, plus en till som ska vara i Grön. Madeleine som är förskollärare och specialpedagog som vanligtvis arbetar med F-klass i Håslöv, kommer att lägga varje fredag mellan kl 9-14 (utom lov) i Östra Grevie med specialpedagogiska insatser, det är möte med HAB, observationer, handleda personalen samt skriva pedagogiska kartläggningar och handlingsplaner. Se mer på hemsidan “vi som jobbar här”.

Förskolans framtid barn-personal: Den är god, tidig vår 2023 är vi 60 barn vilket är taket, vi får nu neka barn som vill in, och vi har barnlistor klara redan för VT 24, så det är tryggt för oss. Fantastiskt roligt! Fortsätt ändå gärna att sprida det goda ordet. 

Miljöer inne-ute: Som ni märker så har hela förskolan fått en facelift såväl ute som inne, det är så fint överallt. Och vi fortsätter, nu senast med en djungelhörna utanför matsalen, och jag Maria ropade in leksaker från Skattkammarön i Lund på auktion som vi hämtade i veckan. Mycket kommer vi att ha i gymnastiksalen då vi snart ska använda det som pedagogisk verksamhet på morgonen ist för att lämnas utomhus. Så det händer mycket och mer kommer. Förövrigt så hade vi 4 ungdomar som sommarjobbade så vi fick slängt 5 containrar “skit”, så även i våra förråd, vind och källare är det jättefint nu. 

Skolval för 5-åringar och övergång:  Vi på förskolan får ingen information från era respektive skolor. Ni behöver tacka ja till ert skolval innan mars brukar det vara, det skiljer sig lite, men däromkring. Så ni får själv gå med era barn och besöka när ni blir kallade dit. Överlämning om ert barn sker ej heller per automatik, utan ni har själv chansen att skriva ut från Tyra innan ni slutar, plus att ni får ett kompendium med er hem, samt ett avslutande samtal med tillhörande dokument. Vill ni då delge detta till mottagande skola får ni göra det själv. Vi har som ni vet vår egna grundskola med buss från Ö.G till och från Håslöv t och r alla dagar UTOM på loven, så titta gärna på den också. Samma rektor och samma grundtankar, med möjlighet att endast lämna/hämta på ett ställe. www.haslovsbyaskola.nu

Övrigt? 

-Vi pratade om sovhuset som det sitter ungdomar inne i, gå gärna en sväng ni som bor nära. Vi pratade också om att sätta upp kamera samt lampa med rörelsedeckare. 

-Flertalet berättade att de var jättenöjda, och att nån hade tänkt sluta, men ser stor förändring. Maria berättade lite om bakgrunden, men kan inte nog bestyrka att det är pga denna fantastiska personal. Fler tyckte att det var superbra att vi delger så mycket på Tyra, nu har man insikt i barnens dag. 

-Personalen (Sussie och Melina) intygade att de har ett helt annat arbetssätt, och att det är roligare att arbeta nu, vi får göra “allt” utan begränsningar. Jag Maria förklarade att jag strävar efter att ha långvarig personalstyrka, och det får man med gemenskap och delaktighet från all personal. Därför ska vi alla anställda både på Håslövs Byaskola och Östra Grevie förskola ha julmys tillsammans den 9 december. 

-63 st villor kommer att byggas ganska snart intill skolan, dock har de lagt ny förskola som skulle byggas på is, så vi har troligen fullt lång tid framöver. Dock hade man hört att det skulle byggas stor lekpark vid de nya husen borta vid kyrkan. 

-Likaså den skolan de tänkte som var IES (Engelska skolan), den byggdes ist i Trelleborg. Annan info har de ej förmedlat ännu om framtiden. 

Vid pennan, Maria rektor.

Oktober vilken raketfart, det var ju nyss sommar…..

Vi har jobbat på jättebra, flertalet projekt har varit igång, det har varit så kul att följa både i Tyra, men också på förskolans väggar. Vi har haft snigeltema hos de äldsta, där själva temat avslutades med att Kaj (f.d kock) lagade sniglar i vitlök som de fick smaka, och tro mig hela huset doftade…. DET var med skräckblandad förtjusning vill jag säga, men fullständigt frivilligt att testa. Ändå var det förhållandevis flertalet som vågade. De yngsta i grön grupp har gått in i Babblarnas värld, och ibland fått besök. De har lärt sig sånger, färger, sociala koder etc genom detta tema. De blå mellanbarnen har bl.a arbetat med sin närmiljö, och har håvat mm i vår lilla sjö precis bredvid skolan, de har även gjort en stor insats i vårt övergripande tema och arbetat med Hållbar utveckling, så till den milda grad att faktiskt ”Skräpmonstret” dök upp en dag, hen betedde sig förfärligt, men våra barn kunde berätta för den vad hen skulle göra istället för att göra rätt….

Vi fortsätter som vanligt med Annas tokigheter på fredagar, vi har arbetslagsplaneringar schemalagda den dagen varje vecka, så vi slår ihop grupperna vid vissa tider, men förutom det har vi alltid Anna som förgyller tillvaron främst till mellanmål. Vid ett tillfälle då vi hade Taco till lunch, kom ”Juan” utklädd med mexikanhatt, och gitarren i högsta hugg med försök till spelande för barnen. Vilket skratt!! Vid ett annat tillfälle var hon utklädd med en korvhatt och låda på magen, med musik på ”jag har en låda på magen”, alla barnen skrek av förtjusning. Fortsätt så Anna och övrig personal, vi njuter.

Vi har också haft föräldramöte, detta var kort men intensivt, alla påtalade hur nöjda de kände sig och vilken skillnad de nu märkt på själva driften. Jag som rektor hade såklart aldrig klarat detta gedigna arbete utan vår fantastiska personal, ni kan tro att de är proffsiga och med stort kunnande. Därför kommer jag att bjuda alla på julfest med att vi startar hemma hos mig för att sedan åka iväg på hemligheter, därför har vi vädjat till er alla att hämta tidigare den 9/12 om ni kan, för efter kl 16 finns endast vikarie på plats. Tack snälla OM ni kan lösa det.

Vi kommer inom kort att ha föräldrarådsmöte, där har vi redan via Tyra skickat ut vilka punkter vi ska diskutera, jag ser mycket fram emot detta möta. Det är utveckling där man har möjlighet att vara delaktig. Toppen! Alla representanter med kontaktuppgifter är delgivna på Tyra.

Likabehandlingsplanen togs upp på f-mötet med uppmaning att läsa den samt lämna kommentarer innan deadline, därför blev den till slut fastslagen den 30/9, och den aktuella planen finns såväl på hemsidan som uppsatt på förskolan.

Detta var allt för denna gången, som vanligt hör av er om ni har frågor och funderingar. Maria, rektor.

September, minnesanteckningar F-mötet den 20/9 2022.

*Alla grupper inledde med en presentation av sig, även Maria och Helen tittade runt i grupperna och presenterade sig. Mer info finns på hemsidan. www.ostragreviefsk.se Maria finns på plats månd-torsd 7.45-ca 11, på fredagar från 12.30-16, Helen dagligen 7-15.30

*Tyra diskuterades och där lägger vi dagligen ut vad vi gjort, samt varje fredag kommer ett infobrev, detta behöver ni alla läsa. Vissa utvalda saker läggs därefter på Facebook och Instagram, följ oss gärna där. Tyra är också ALLTID det bästa sättet att snabbt kontakta oss, det läser alla och vem som helst kan svara. Alla schemaändringar till dagen efter SKA göras innan kl 15, annars hinner vi inte registrera dem så vi har personal på plats. Vi öppnar 6.30, så det är extra viktigt att ni som ändrar er morgontid att ni gör ändringen i god tid.  Finns inget schema inskrivet i Tyra räknas ert barn som ledigt. 

*Sjukanmälan vill vi gärna ha senast kl 7.00, det är för att vi beställer mat och även personalen kan omfördelas vid hög frånvaro. Vi vill även hålla kvar karensen i 48h hemma om man haft feber eller magsjuka. Ljust snor eller torrhosta är ok att lämna, men då ska de klara verksamheten. Allt färgat snor/slemhosta, slöhet då stannar man hemma.

*Rätt till förskola har de som förvärvsarbetar, är sjukskriven och studerar (30hp=utökad tid), vid arbetslöshet och föräldraledighet är det 15h/vecka som gäller. Det år barnet fyller 3 år i september reduceras avgiften mellan sept-maj för er som har mer än 15h/v, alla andra är gratis men förutom att man då endast lämnar 15h, så är man också ledig alla skollov, studiedagar etc. Restid till och från arbetet ca 30 minuter. Glöm ALDRIG att ni är de viktigaste i era barns liv, ha dem hemma så mycket ni kan, så fort de börjar skolan inträder skolplikten. Alla normer, värderingar och fostran kommer hemifrån, på förskolan sker ett annat lärande. 

*Barnens kalas och födelsedagar var det delade meningar om, det diskuterades om man skulle få bjuda på glass eller frukt till de barn som går på sin avdelning. Grupperna kan göra olika, och Blå grupp lade över diskussionen till föräldrarådet, övriga bestämde ok på födelsedagar. Jag Maria rektor, vill dock starkt påpeka att det först och främst är frivilligt och att vi på förskolan kan fixa frukt om man inte hunnit köpa något, men även att vi ej heller är en sockerfri förskola, så den diskussionen behöver vi inte ta om det ev skulle komma upp. Detta går att läsa mer om på hemsidan. 

*Föräldrarådsrepresentanter blev: 

Vincents och Hugos mamma Sara Henriksson (Blå och Gul Grupp), Esters mamma Sara Hultgren (Blå Grupp),

Liams och Lucas mamma Malin Berg (Grön och Gul Grupp), Claras L mamma Maria Ljungvall (Blå Grupp),

Sixtens mamma Tove Kronqvist (Gul Grupp), Jaxxs mamma Line Redsted (Grön Grupp)

Till dessa kan ni ta saker som dem framför till personal och ledning, deras kontaktuppgifter kommer i fredagens infobrev. Syftet med föräldrarådet ligger på vår hemsida. Första mötet blir i Oktober, datum är ännu ej bestämt. 

*Likabehandlingsplanen uppdateras varje år i augusti, den gamla gäller till den nya fastställs i september. Alla kan gå in och läsa den “nya” på hemsidan, alla som har synpunkter på den kan maila Maria (maria@smaragden.info), om ingen inkommer med detta så fastställs den och hängs upp på förskolan d 30/9. 

*Den 12 oktober har vi fotografering, samtycke ligger i Tyra och måste fyllas i senast den 23/9 och detta gäller gruppfoto, ni som ej fyllt i den kommer era barn ej att få delta på detta gruppfoto. Ni som vill ha enskilda foto är välkomna på dropp in mellan kl 12.30-17 den dagen. Ett tips är att komma på de tidiga tiderna, fotografen slutar kl 17, så det kan bli vissa som inte hinner om alla kommer de sena tiderna. Utomstående syskon i mån av tid.

*I november ska förskolan ha tillsyn, det finns en länk till en enkät som de vill att vi fyller i innan de kommer, det betyder mycket för oss om ni vill fylla i den. Tack snälla!

*En dag på förskolan: Grupperna berättade hur en dag ser ut och efter frukost leker man en liten stund, men kl 9 har alla grupper samling samt planerad verksamhetstid fram till lunch. Likaså har de äldre barnen planerad verksamhetstid efter lunch, alla som inte sover har sagoläsning (högläsning), de andra sover ute. På eftermiddagen har vi grupperna ihopslagna i samband med att alla hämtningar börjar. 

*Leksaker stannar hemma säger alla grupper, endast sovsaker för barn som sover är ok att ta med, och efter ytterligare övervägande blev det ändring OM man vill ha med sig ETT gosedjur med till uppvilan även i Blå grupp, men INGA andra leksaker. Detta för att det blir stora konflikter mellan barnen som tar med egna leksaker. Napp, snutte etc är ok alltid för sovande barn. Gul grupp bestämde också att ETT gosedjur är tillåtet på uppevilan hos dem.

*Alla sommarkläder får ni gärna ta hem nu, likaså se till att det finns varma kläder/regnkläder och skor på deras platser passande för årstiden.

*Övrigt: Förskolan har 60 platser och under våren 2023 är förskolan full, alla som söker nu får en köplats och plats först om någon slutar. Om någon står för överflyttning till annan förskola får ni gärna meddela Helen, så vet vi om det finns en chans för nästa i kön. Våra konkurrenter tar oftast bara in i augusti och Januari, så då kanske någon väljer att byta. 

Vi har ny matleverantör, Kiels kök från Malmö, det blev ett enormt lyft för oss och den är dyr per portion, men vi tycker det är värt det, för maten är viktig. Därav hårda med er frånvaroanmälan. 

Linnea som är f-ledig börjar i januari och troligtvis i Gul grupp, annons är ute om en förskollärare till, vi får se vad som söker. Det är bara dem bästa som ska arbete här!! Vi kommer ha 7 barn/pedagog i Gul, i övriga grupper är det 5/pedagog. Helen ligger dessutom utöver. 

Till sist, kom direkt till oss om ni har frågor och funderingar. Det är bättre vi får reda ut saker och ting innan det blir ett skavsår, vi vill alltid barnens bästa och det finns en klagomålshantering på vår hemsida som man kan följa om man inte känner sig nöjd med personalens svar. 

Jag som rektor vill också tacka er för de positiva ord ni delgav om förändringen sedan jag tog över, ni ska veta att vi alla har lagt ner ett enormt arbete. Jag hade inte klarat detta utan fantastiska medarbetare, jag är otroligt stolt och glad över dem, glöm inte att ge dem personlig feedback då och då. 

Till sist så kan vi tipsa om att mycket information finns att läsa på skolans hemsida, kika gärna in på den då och då. 

På fredag har Anna lite roligheter för barnen i samband med mellanmål, och det gör vi som en rolig grej innan vi skiljs åt inför helgen, det kan även vara disco mm på fredagar. Vi skapar minnen för barnen som är så viktiga, trots att det inte är helt enligt läroplanen just då, så är det väldigt uppskattat av oss alla. Tackar Anna som vill och engagerar sig i detta. 

TILLÄGG, togs ej upp på f-mötet. Fredagen den 9/12 ska all personal på julfest, ni som har möjlighet att hämta innan kl 16 uppskattas mycket, efter kl 16 finns vikarie som stänger. STORT tack på förhand. 

Vid pennan, Maria rektor 0703-685030

September. Vilken härlig sommar vi haft. Och några inskolningar under sommaren, men nu väntar vi lite tills vi är igång på riktigt med nästa, så okt/november kommer nästa gäng. Det är så roligt att vi växer sakta men säkert, då hinner vi med i svängarna.

Mia vår barnskötare valde att avsluta sin anställning igen, så hon var bara hos oss en kort period, synd. Rebecka pluggar 50% fram till januari, så inne på hennes tjänst är Melissa en vikarie vi haft tidigare. Madeleine som normalt arbetar i Håslöv, men som har 20 år i förskolans värld innan dess, samt är utbildad specialpedagog, är nu hos oss varje fredag. Så då har vi 5 förskollärare på plats inkl. Madeleine med sin specialkompetens, vilken kvalitet. Förutom det har vi fantastiska barnskötare, de har en enorm erfarenhet och driv, så jag kan lova det händer mycket bra verksamhet hos oss numera.

Vi kommer snart ha vårt föräldramöte den 20/9, vi önskar endast 1 förälder per barn att närvara, för vi kommer att ha dessa i respektive grupp som barnen tillhör. Rektorn kommer att finnas på plats, men det är personalen som driver f-mötet. Vi har också fått in ca 6-7 föräldrarådsrepresentanter, och det är fantastiskt, så vi kommer under hösten att kalla till detta möte där Rektor Maria, Helen, samt en i personalen deltar. Läs gärna om syftet här:

Fotografering har vi valt att behålla, och vi har samma firma som tidigare och helt samma upplägg. Gruppfoto tas på förmiddagen, och enskilda får alla som vill ha boka själv.

Lunchen, vi har bytt leverantör, då vi dessvärre blev runt flyttade till olika restauranger med varierad kvalitet så därför valde vi att byta. Vi har valt Kiels kök i Malmö, och vilken förändring. Vi är verkligen mer än nöjda så här långt.

Förutom allt detta så har hela förskolan fått en facelift både ute och inne, alltså vilken fin liten förskola vi har. Härliga lokaler, med små rum i rummen, färgkodade i Grön, Blå och Gul. Vi har även fått ett stort lyft utomhus, allt är målat, sovhuset renoverat, gympasalen golv nyslipat, nya utemöbler etc etc.

Barnantalet? Ja under hösten landar vi på ca 50 barn, men under våren i April är vi de tilltänkta 60 barn som är förskolans tak. Vi har kö framåt, men alla som ringer och frågar om status får besked att förändringar kan ske snabbt då folk flyttar osv, så det kan öppna upp när som helst. Då vi är 3 grupper, så kan det vara kö till de yngsta, men mindre kö ju äldre de blir, så skicka in en köanmälan så ni får er köplats. Den gör ni härifrån hemsidan via knappen ”sök här”.

Då vi nu har lite fler barn behöver vi se över logistiken, och personalens förslag är att man lämnar barn som ej ska ha frukost utomhus efter 7.30, vi har en pedagog där som tar emot och ser till så att det finns saker att göra för dem som lämnas ute, tänk därför på att ha kläder som passar för utevistelse. Detta är också bra i hänseendet att det blir mindre trängsel därinne, och på så sätt minskar kontaktytorna nu när vi faktiskt hör att C-19 ökat igen. På tal om detta vill vi påminna om att ha era barn som har haft feber eller kräksjuka hemma i 48h innan de kommer tillbaka, likaså att ej skicka förkylda barn till förskolan, men om de har långvarig torrhosta, men friska för övrigt kan man skicka dem, likaså om det rinner från näsan med klar genomskinligt snor. Det finns i dagsläget inga skärpta restriktioner. Det var allt för denna gången, på återseende.

Har ni frågor och funderingar så ta det direkt med oss, vi finns för er. Mvh Maria, rektor.

Juni. Nu hoppas vi att vädret håller, vi ska nämligen ha Öppet hus för alla våra nära och kära på förskolan den 22/6 mellan kl 15-18. (Skulle du som utomstående vilja komma, är det bättre att du kontaktar oss för att boka en ”egen” tid.) Denna dag är vigd åt oss själva, vi kommer att visa lite av vår utepedagogik, samt lite annat som går i midsommarens tecken. Vi kommer att ha grillarna igång för er som tar med eget att grilla, samt bjuda på kaffe/saft och sommartårta. Personalen och rektorn kommer att mingla runt den tiden, så har ni frågor till oss är det bara att fråga på när vi går runt. Vill ni ta med egna blommor för att binda en midsommarkrans så står vi för ståltråd, band och sax. Välkomna!

När alla börja droppa av på sina semestrar kommer alla 3 grupperna att slås ihop, och vi kommer i mångt och mycket att vara utomhus. Vi ser till så att planeringen passar alla åldrar. Nya gruppindelningar kommer att ske i augusti, och inget är spikat, ändringar kan ske men i september bör vi vara helt klara, byte kan ske undertiden när förskollärarna ser ett utvecklingsbehov hos barnet, UTOM under senvåren (april/maj) då vi avslutar grupperna med utvärdering tillsammans med barnen vilket de då bör vara med på i den grupp de varit sedan efter jul. Övrigt: Under sommaren kommer fortsatt upprensning både ute och inne att ske, samt målning här och där. Vi kommer att ha sommarjobbare på plats som ska hjälpa oss vissa veckor. Vikarier för barnen kommer att finnas, men det är kända vikarier som varit på plats tidigare. TYRA!! Vi har lagt till information på Tyra som efterfrågades på våra enkäter. Hoppas ni sett det och tycker det är bra? På enkäterna vi hade ute var i stort sett alla supernöjda, men det var dock någon enstaka som hade tankar om vissa saker. Det kommer vi ta till oss, och försöka bemöta så gott vi kan utan att det gör avkall på verksamheten. Vår verksamhetstid börjar kl 9 varje dag, så vill ni lämna en stund innan vore det bra, så att vi verkligen kan komma igång då. Likaså att vårdnadshavare inte stannar kvar då i gruppen, förutom vid inskolning, så att vi kan arbeta med gruppen/barnen utan att ta hänsyn till den extra vuxne som stannar kvar. Det skulle underlätta mycket, då barn blir distraherade när det inte är som vanligt. Vill ni däremot vara med en dag på förskolan, så boka det med ”din” pedagog, så är ni välkomna, men stanna inte kvar oanmälda. Nästa nyhetsbrev kommer i augusti, nu håller vi paus så att vi får ladda våra batterier lite, och vill då också passa på att önska er alla EN GLAD SOMMAR!! / Rektor m personal.

Maj, maj månad. NU har vi flyttat ut mycket av vår verksamhet, vissa grupper har samling och äter ute när vädret tillåter. Vi har fått till oss att det är mycket barn som äter frukost, så vi har gjort omändringar hos personalen, så nu ska det upplevas som lugnare. Likaså på eftermiddagen efter 16.30, därför har vi nu 2 fram till kl 17 då vi upplever att vi har många barn kvar så pass sent. Hoppas ni märker av den ändringen, om inte så säg till.

Nu har vi kompetensdag i morgon onsdagen d 25 maj, och det är för att vi vill knyta ihop säcken lite på vårt nya arbetssätt och se så att alla är med. Vi kommer också gå igenom våra rutiner, så att alla är uppdaterade. Vet ni alla hur en dag ser ut hos oss? På morgonen lämnar man mellan kl 6-7.30 uppe i matsalen direkt, men alla som kommer 7.30 till 8.15 lämnar till personalen därnere vid mötesplatsen. Vi ser till att ALLA får frukost, var inte oroliga för det, men vi vill att alla barn ska få sin tid och inte vara stressade. Kl 8 kommer ett gäng personal till, förskollärarna sitter mellan 8-9 och planerar dagen tillsammans, och kl 9 går de till sina respektive grupper för då startar vår morgonsamling. Samlingen består av hur dagen ser ut, vi sjunger, vi reflekterar över gårdagen mm, lite beroende på ålder på barnen. Vi har också bildschema på vad vi ska göra idag, så att alla vet. Aktivitetstiden är på förmiddagen mellan 9-ca11, och för icke sovande barn mellan 13-14.30. Aktiviteterna är i smågrupper, vi delar upp oss, vi speglar två grupper, dvs de byter aktivitet eftersom de inte orkar så länge, så att alla får göra allt. En grupp är kanske ute undertiden, eller i gympasalen. Övrig tid är fortfarande pedagogisk, men kan innehålla ej detaljplanerad verksamhet, utan kan då vara ”fri lek”, eller spontanmålning, lek i sandlådan, bus i gympasalen och mycket mer…

I allt detta har vi sedan även rutiner för blöjbyte, mat och sovsituationer etc. Så dagarna går i ett. Vi har just nu enkäter ute och alla har varit extremt positiva, MEN vi har fått in lite utvecklingsområde. Och vi ska se över detta, och se om vi kan använda Tyra appen ännu mer. Det kan vara att man vill veta om ens barn ätit bra, har den sovit bra, toabesök, blöjan osv. Vi ska jobba på detta. Övriga enkäter har varit otroligt positiva, vilket vi tackar för, det stärker oss och vår fortsatta tro på det vi gör varje dag. Nåt vi fick MYCKET kredd för är att vi synliggjort vår verksamhet överallt, vi finns på Tyra i våra dokumentationer, händelser och i barnens egna mappar, men också på Facebook och Instagram Likaså våra veckobrev, detta är mycket uppskattat.

Vi har också nyligen haft miljöinspektion, vilket vi gjorde tillsammans med våra nya fastighetsägare. Den gick lysande, vi fick 3 saker -en krok till Annas mopp på personaltoaletten, -1 gångs underlägg till skötborden, samt -en tydligare förtecknings lista över våra kemikalier. Tror ni detta redan är åtgärdat!? JAAAA! Vi har även haft en mjuk och en skarp brandövning, även dessa gick utmärkt. Allt är således i sin ordning.

Sommarjobbare, i sommar kommer Helen handleda 4 ungdomar under lite olika veckor, vi ska städa ur våra källare, storstäda här och där, måla förråden osv. Så det kommer bli några okända ansikten som ni möter i sommar, men vi ser det som en win-win situation då de vill ha jobb, och vi kan få gjort det där som finns på listan ni vet…. Själv har jag semester, men Helen håller i rodret i sommar så hon finns på plats hela tiden. Dem kommer inte att vara i barngrupp i första hand, men om det finns tid så absolut.

Vi har ju bara varit igång i min regi (Pimapo AB) sedan den 1 april, man tror nästan det är ett skämt, men det är fullaste allvar. Som tiden gått. Vi har kämpat på, och vi får just nu hela sovskjulet renoverat, snart 16 nya fönster ska bytas, samt allmän uppfräschning lite överallt. Så visst händer det saker minsann. Golvet i gymnastiksalen ska slipas och lackas efter midsommar mm….

Taket/barnantalet på förskolan är satt till 60 barn, och det kan kännas skrämmande för er som varit hos oss de sista åren, men det är uträknat för att vår budget ska hålla. Tidigare har detta stället ”sponsrats” av våra andra verksamheter, men nu vill vi att det ska bära sig själv, och då måste vi vara 60 barn i huset. Under våren 2023, är vi uppe i detta antal och kan därav inte erbjuda fler plats om inte någon slutar. Jag har ständig kontakt med kommunen och de har godkänt vår budget, där de ser att detta barnantal behövs för att vi ska kunna driva förskolan med den höga kvalitet som vi vill. Detta var allt för denna gång. Precis som innan, har ni frågor och funderingar, kom till oss så diskuterar vi fram det bästa. Ha en härlig sommar!! / Maria, rektor.

Maj månad: Nu är vi igång ordentligt, 3 av 4 förskollärare är på plats nu, samt en ordinarie barnskötare. Och vi har satt gruppindelningen jättebra. Vi har fått in många barn till vår kö, som vi tycker är jättetrevligt. Vi har även fått barn från närliggande förskola som valt att förflytta sig till oss, och det är ju superkul faktiskt. Men vi har ju en fantastisk förskoleverksamhet igång nu, och det sker ett lärande varje dag som är synligt, och samtidigt har vi fokus på leken och dess betydelse för barnen, som är huvudfokus i nya läroplanen.

Kö’n ja…. Snart har vi fullt, vi har vänt på det så vi skickar ut kontrakten först, och därefter erbjuder visning. Detta för att vi lägger mycket tid och information på våra visningar, väljer man då inte vår förskola, så känns det lite slöseri med vår tid som vi kunde lagt på våra barn istället. Har man sedan fått en plats så är den ju bindande med 2 månaders uppsägningstid. Så det är viktigt att man tänker igenom sitt val innan man skickar in kontraktet. Så ni som ej skickar in detta, tappar dessvärre er plats hos oss, därför är det viktigt att ni hör av er om ni står i dubbla köer osv, annars går platsen till nästa i kön.

Utemiljön kommer nu att rustas upp enligt initiativ från de nya husägarna, bl.a. kommer döda träd att tas bort, sovhuset skall göras vid, samt fixas lite annat på gården. Redan nu har vi gjort iordning vår grill och använder den frekvent, Gula gruppen har en egen samlingsplats i ena hörnan av gården. Och våra 5 nya bänkbord är komna och ska skruvas ihop. Frivillig?

Sommarens schema är nu klart, vi kommer ha ordinarie bemanning hela sommaren inne, men även 4 sommarjobbare som kommer bytas av vissa veckor. Dessa kommer att hjälpa till med lite av varje, under ledning av vår egna personal. Håslövs byaskolas fritidshem flyttas också över mellan veckorna 28-32, då också med personal därifrån. Mest om ni undrar vad det är för okända som vistas på Förskolan. Har ni ändringar i era schema lägg in det i Tyra så fort ni vet, det har ju både med vår bemanning att göra, samt våra matbeställningar.

Att byta grupp, det gör vi alltid efter sommaren i augusti eller i januari efter jul. Vi byter således inte ansvarsbarn mitt i en termin, med det är det inte sagt att barnen fortfarande kan förflyttas under vissa aktiviteter, som vi tidigare sagt. Detta är för att varje förskollärare har ansvar för ”sina” barns utbildning, och jobbar mycket med dokumentationen kring barnen, plus att det ligger i deras profession att bedöma om barnet är mogen i alla delar att byta grupp, eller faktiskt även stanna en termin till i den nuvarande. Denna frågan har kommit till oss nyligen, och detta kan ju vara bra att veta om man väljer vår förskola, därför delger vi er detta här och nu.

Kontakt, vill ni delge oss något, gör det direkt på TYRA. Ni behöver inte skicka sms, eller ringa. All personal läser detta, och vi delger varandra internt. Inget missas, vi lovar!

Har ni frågor och funderingar så ta det direkt med oss, vi finns för er. Mvh Maria, rektor.

V 12-13 Nu kommer det att bli lite glesare mellan mina nyhetsbrev, jag har inte riktigt den tiden just nu… Däremot kommer vi internt att uppdatera alla våra kunder, dvs vårdnadshavare, i TYRA appen, samt för er alla även på Facebook och Instagram. Följ oss gärna där.

Nåväl, vad har hänt nu då denna sista tid? Jo vi har byggt till en vägg i Gröna rummet, det blev jättebra och helt enligt önskemål från personalen. Men i veckan blir huset sålt på riktigt, det har betalats en handpenning tidigare, men vi har väntat på mitt tillstånd att driva förskolan, vilket jag fick nu i veckan. (Så nu är det PIMAPO AB. Från och med April utgår det E-faktura till er alla för förskoleavgiften.) Så nästa vecka går alltså köpet igenom helt till Skafab som köpt vår fastighet och gård. Dessa är lokala och bor själv i Vellinge, så det är extra roligt att det blev dem, dvs familjen Gustaf och Carina Grönhagen. Så nu kan jag som rektor helt lägga mitt fokus på verksamheten istället för allt som rör läckande kranar, dasslock som är sönder osv… (*ler lite.) Vi har accelererat från 26 inskrivna barn i december -21 till nu snart 45 inskrivna, det har gått fort. Vi var dock väl förberedda så det var inga större problem, vår struktur klarar efterhand ännu fler, vilket vi kommer att ta in fram till taket på 60 barn. Redan nu har utskick gått ut om platserbjudande, eftersom vi vill säkerställa om någon hoppar av, och vi då kan erbjuda någon annan i kön. Några kommer inte att kunna få plats tyvärr.

Vi valde att anställa Viktoria som arbetat en längre tid som vikarie hos oss, en fantastisk människa, hon är utbildad optiker men har nu påbörjat en barnskötarutbildning. Fantastiskt!! Vidare har vi från Måndag nu även Kaj, en förskollärare som kommer att vara i Gul grupp med Sussie, han har varit 15 år på ”I ur och skur Eco myran” och är utbildad utepedagog också. Han kommer att få ta tag i uteaktiviteter efterhand, för det han säger är ”allt man kan göra inne kan man också göra ute”. Så han får lära oss andra detta. Den 2/5 får vi ytterligare 2 erfarna pedagoger som går rakt in till Tuva i Grön grupp. Så ni ser att vi utökar personalen i samma takt som vi växer, och fler kommer….

En massa inköp är gjorda, vi väntar t.ex. på 5 st junior bänkbord utomhus, lång leveranstid… Plus fler stolar till matsalen. Lite mer småfix kommer i de olika rummen, alla är så engagerade och hittar saker de vill köpa, en hel del är begagnat så vi tänker på resurshållningen lite också. (Hållbar utveckling). Anna har t,ex fått tillbaka sin kaffekokare i köket, likaså har vi en rejäl resturangmaskin i personalrummet nu. Personalvård är mycket viktigt tycker jag. Anna har också fått två nya dammsugare med HEPA filter (Anna säger jag, men det är ju för att det är hennes arbetsredskap). Likaså lite andra köksbestyr som underlättar hennes arbete, vilket är lika viktigt som för all annan personal.

Personalen har infört fredagskaka som går runt på dem alla (ej barnen), och jag kan säga att det är många höga skratt när vi ses därinne, det känns som stor harmoni i vår personalstyrka, så det är underbart att vara där och se deras glädje för varandra. Slutligen vill jag tacka för de mail jag fått från vissa av er, ni kan tro att det lyfter mig/oss mycket. Så roligt att ni delger den positiva förändring ni sett den senaste tiden. Det ger oss alla en extra växel och motivation till att fortsätta på den inslagna vägen vi nu tagit för förskolan i Östra Grevie. TACK!! Har ni frågor och funderingar, kom och prata med oss. // Maria, rektor.

V 9,10,11 Nu har vi startat vår ”uppdatering” av förskolan på riktigt. Vi har fått nya möbler på plats, vi har känt in oss och köpt material för att bygga en extravägg inne i gröna rummet. Vi har slängt 2 släp med gammalt skit som samlats i våra uteförråd, nya husägarna har blåst löv på gården mm mm. Och mer kommer, vi är på gång vi är laddade…… Wow, det händer så mycket spännande.

Inskolningar är också ett återkommande inslag, vilket vi tycker är fantastiskt kul, speciellt då jag får mail som bekräftar vilken stor förändring man ser, såklart genererar detta fler i kö som vill börja hos oss: ”Tack Maria för allt du gör och har gjort den senaste tiden på förskolan. Vilken skillnad! Personalen är helt fantastisk och har alltid varit. Men det har helt klart blivit en otroligt positiv trend den senaste tiden. Det rustas upp, ordnas och fixas. Jag upplever en tydligare struktur. Det är sån energi och positiv känsla när man kommer in på förskolan. Barnen är så fästa vid all personal och trivs så bra. Tack! Hälsa personalen nästa gång du träffar dem att de gör ett fantastiskt jobb.”  Det är ju såklart det som får oss att få ännu en växel och mer energi, superkul.

Flera utvecklingssamtal är nu också på G samt inskolningssamtal som vi alltid har några veckor efter att barnet börjat. Vi kör på detta i rutin enligt vårt årshjul. Det är ett led i vårt kvalitetsarbete, så det är viktigt. Vårt föräldramöte tar vi någon gång i maj, då övrig personal är på plats. Vår enkät kommer också under maj, den ligger till grund för vårt fortsatta utvecklingsarbete, så den är VIKTIG att ni alla besvarar.

Från och med april månad ska ni betala er förskoleavgift till ett nytt BG nummer, men hör och häpna, vi kommer att skicka e-faktura till alla som går rakt in till vårt bokföringsprogram. Så i princip behöver ni inte fundera på detta, utan det ger sig då själv, eftersom ni får en faktura via mailen.

Kriget i Ukraina, vi kommer inte att ta upp detta med barnen, men OM det är några barn som nämner det, så kommer vi att bemöta dem i deras tankar. Gällande om det händer något så har vi en utarbetad krisplan redan, den kommer vi att följa. Kommunen har även kartlagt antal platser både i förskolorna och grundskolorna om vem som kan ta emot Ukrainska barn om de kommer, och självklart ställer vi upp på det på båda våra enheter.

I fredags hade vi premiär på korvgrillning ute i vår fantastiska trädgård, samtidigt som vi bjöd på fika till alla som hämtade medans vi var ute. Detta kommer vi att ha ca 1ggr/månad nu när solen tittar fram. Det var enormt uppskattat, vi hade även disco för barnen, och de var fantastiska och älskade det lika mycket som vi i personalen.

Sist men inte minst så vill jag påminna alla att läsa våra veckobrev i Tyra, där står om allt vi gjort och planerar att göra, samtidigt som det står annan viktig information. Vi hör en del som inte har en aning, då har det visat sig att man inte läser dessa brev, så det är en bra rutin att lägga in i sin egna agenda. Återigen vill vi passa på att säga till er att ni kommer till oss om ni har frågor och funderingar, så rätar vi ut era undringar. Ha det fint! // Maria, rektor.

V 8. Sportlovsvecka, fantastiskt för alla som nu kommer iväg på något som man bokat, såg att en hel del tagit lite ledigt. Vi hoppas ni får det underbart oavsett vad ni gör.

Nya inskolningar på gång i februari-april, jätteroligt. Vi ser en stor potential i vår fina förskola och dess utemiljö. Så det är väldigt kul att nu få vara med på denna resa. Vissa anmäler fortfarande direkt via kommunen, det går jättebra, även om vi tycker det är smidigt att använda vår knapp på hemsidan ”ansök här”, då får vi in det direkt i vårt kösystem. Kommunen skickar alla inkomna direkt till mig.

Gällande bl.a.15h barn och allmän förskola, jag vill förtydliga lite hur vi tänker. Samma år som ditt barn fyller 3 år i september, räknas dem som allmän förskola. Det innebär att vi reducerar avgiften 9 av12 månader med 25%. Så under juni-augusti betalar man vanlig avgift. För er som är arbetssökande el. föräldralediga och inte utnyttjar mer än era 15h/vecka, är det alltså avgiftsfritt, MEN då är era barn lediga på alla skollov och studiedagar. Vi följer Vellinge kommuns läsårstider. För alla som tar 4 veckors sammanhängande semester under juni-aug, får 1 betalningsfri månad under juli, det kan vi se i er ifyllda sommarledighet för barnen. Varför? Jo det är för att vi då kan reglera vår ordinarie personals semester och slippa ta in vikarier. Win-win. Vad gäller för 15h barn under 3 år? Jo då lämnar ni dem 15h/vecka, men det utgår vanlig avgift, era barn följer inte skolloven utan ni lämnar in vanligt schema. Vilka dagar är det då? Ja det kan vi göra ett individuellt avtal om, de flesta väljer tisdag-torsdag mellan kl 9-14, men passar det bättre mellan andra tider så är det ok, det ska ej överstiga 15h/v. Vill man ha mer t.ex upp till 20h/vecka så kan man i diskussion med rektorn förhandla om det, då kan det vara särskilda omständigheter som gör att det är gynnsamt för barnet eller familjen och blir då individuellt.

Nya möbler kom förra veckan, så fantastiskt!! Alla barn och personal gnider nu sina geniknölar för att vi ska få till så bra lärmiljöer som möjligt. Vi väntar in lite till, då vissa saker dessvärre var restnoterade. Vår planerade verksamhet är nu i full gång, och barnen reflekterar över sitt lärande, och ser sin dokumentation. Tyra använder vi till utvalda dokumentationer, så ni kan följa ert barn. Övriga dokumentationer läggs i barnens portfolio och diskuteras på utvecklingssamtalen.

Ny personal: Nu i mars säger vi varmt välkommen till Viktoria som arbetat som vikarie i gröna gruppen en tid, men som nu får en anställning, hon kommer att arbeta i blå grupp från maj, därefter kommer Kaj den 4 april till gul grupp, Rebecka den 2 maj, samt Mia den 5 maj till grön grupp. Vi utökar personalstyrkan nu efterhand som förskolan växer. Till hösten d 1 augusti börjar även Emma till blå grupp. Därefter är hela teamet satt, och vi kan då i lugn och ro arbeta ihop oss i väntan på att förskolan utökas efterhand upp till taket på 60 barn. Då behöver vi inte lägga krut på att rekrytera, utan på verksamheten. Jag har tittat mycket på bredden i min rekryteringsprocess, och vi kommer få en underbart hög kompetens och mycket erfarenhet i huset. Vill ni se behörigheterna så kika in under fliken ”kontakta oss”.

Sist men inte minst COVID info. Även om samhället nu i stort släppt sina restriktioner, så behåller vi under hela våren att man stannar hemma 2 symtomfria dagar. Det är tacksamt oavsett vilken åkomma man har, ta bara den ögoninflammation som vi just nu har hos några barn. Så skönt att veta att det inte kommer att spridas runt, utan att alla är hemma 2 extra dagar. Det kommer ge resultat i slutendan, för vi kommer slippa att sjukdomarna bara går runt runt som exempelvis magsjuka kan göra. På förskolan är barnen så nära varandra, så smitta sprid snabbare än någon annan stans. Små näsor som rinner, eller hosta som aldrig ger sig. Ja då resonerar vi såhär, kan ditt barn delta i vår verksamhet så är dem välkomna. Skulle barnet ha feber så är det hem direkt samt 2 symtomfria dagar. Vi rekommenderar er att läsa på 1177. Vi kommer att ha våra möten digitala hela våren, då vi tycker att sammankomster är onödigt just nu. Utvecklingssamtal erbjuds fysiskt, men på sådana tider så att vi minimerar möten i lokalen.

Det var allt för denna gången, hoppas ni trivs och kommer till oss med era frågor om ni har några. Mvh Maria, rektor.

_________________________________________________________________________________

V 6-7 Nu är vi bra igång med vår planerade verksamhet. Personalen är superduktiga, och alla kämpar hårt för att allt ska bli så bra som möjligt. Planeringarna påvisar en härlig progression, och utvärderingar görs efter varje veckopass. Riktigt roligt att se.

Utvecklingssamtal lägger vi under maj månad, vi vill vänta in fler teamledare, så det blir både ett utvecklingssamtal samt lite lära känna samtal, eftersom del av personalen är ny.

Tyra har jag nu förstått används flitigt, toppen, det verkar vara ett bra direkt kommunikations forum. Vi har i dagsläget satsat på att få igång en bra verksamhet, vi kommer också snart att fördjupa oss mer i barnens IUP’er, där vi ska påvisa det enskilda lärandet. Vi måste dock ta alla processer i lugn takt. Vi vill inte göra lite och mycket, utan lägga tid på allt så att vi får in en bra rutin och har med oss alla på tåget.

Vi har också schemalagt vissa saker, bl.a. utevistelse, detta är för att vi ska säkerställa att alla grupper kommer ut varje dag. Så det är viktigt att era barn har rejäla kläder, då vädret ibland kan vara lite blött och kall fortfarande.

Frukostrutiner, vi har väldigt många frukostbarn just nu, och det går lite i omgångar. Därför har vi infört 2 lag, så alla som kommer 6.30-7.45 äter i lag 1, alla som kommer mellan 7.45-8.30 äter i lag 2. Det kan bli lite förvirrande i början, men vi hjälps åt så går det säkert superbra. Mellanmålet är inte samma svårigheter, utan här är det fortfarande lugnt.

Arbetslag Gul, kommer bestå av Sussie och en förskollärare (rekrytering pågår), Lag blå kommer bestå av Melina, Therese och Viktoria, Lag grön består av Rebecka, Mia (start 2/5) samt Tuva, och Helen täcker på fm. Vi har snart 40 barn inskrivna och en hel del i kö, så vi kommer att förstärka teamet efterhand som vi växer. Vi har haft ett flertal intervjuer, så vi ska snart kunna meddela vem det blir.

Förskoleklass, ni som ännu inte har gjort ert val inför hösten, så kan ni titta gärna på Håslövs byaskola, vi har få platser kvar. Bussen hämtar på Östra grevie förskola ca 7.50, samt lämnar ca 15.40, det innebär att ni kan lämna och hämta på förskolan även fortsättningsvis. Dessvärre har man inte förtur för att man går på Ö.G, utan ni behöver göra en köanmälan direkt på hemsidan för att få en köplats. Just nu har vi visningseftermiddagar av skolan, maila om ni är intresserade av en visning.

Jag är så tacksam att få möjligheten att driva denna fina förskola, och jag hoppas vi ses och kan pratas vid när jag är där. Just nu är det på eftermiddagarna, men snart blir det på morgonen, då jag ska lägga mina arbetslagsträffar med teamledarna direkt på morgonen. Har ni frågor och funderingar, så ta det med oss direkt är ni snälla. // Maria m personal.

______________________________________________________________________________

V 5 Nästa vecka ska vi starta med våra gruppindelningar, vi kommer att ha fasta ansvarsbarn, men själva aktiviteterna kan flyta mellan grupperingarna beroende på barnens intresse och färdigheter. Vi kommer även att införa högläsning dagligen. Flera undrar vilken grupp ens barn tillhör. Gällande fasta ansvarsbarn är de uppdelade i 2 åldrar/grupp. Detta är för att pedagogerna ska kunna följa ”sina” barn och dokumentera och följa dess utveckling, samt att ni vårdnadshavare kan ha tätare kontakt med just ert barns fröknar. Så de fasta ansvarsgrupperna blir: födda 16-17 gul grupp, de födda 18-19 blir blå grupp och de födda 20-21 blir således grön. Varje team består av en förskollärare samt barnskötare, då dessa inte är klara så kan vi inte delge er dessa ännu. Varje höst kommer gruppindelningarna ändras eftersom ett gäng börjar skolan. Det är förskollärarnas profession som väljer om ett barn flyttas mellan de fasta ansvarsgrupperna. När det gäller de olika aktiviteterna, kan vi som sagt ha grupperna lite olika, beroende på vilken aktivitet, barnens intresse osv. Vi kommer där nere på tavlan där ni ser var era barn är, även göra dessa indelningar synliga och färgkodade. Vi har tyvärr inte hunnit det ännu, men det är vårt nästa projekt. Då vi sedan tänker oss att de äldsta ska vara däruppe mestadels, så kommer vi även ha som projekt att förändra miljöerna i våra olika rum. Planering pågår för fullt.

Aktiviteterna startar dagligen kl 9, dessa börjar med en planerad morgonsamling, innan sen den planerade gruppaktiviteten startar. Vi kommer även att införa bildstöd, som visar varje grupp vad som händer för den under dagen, samt även införa TAKK (tecken som stöd). Planeringarna är i full gång nu, och vi är alla så förväntansfulla över vårt nya arbetssätt. Vi kommer att delge er i Tyra som vanligt vad vi gjort. Observera dock, att LEKEN fortfarande är central och kommer att fortsätta i alla grupper, eftersom där sker otroligt mycket positivt, samt utgår från Läroplanen. ”Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva.” Lpfö-18

Nu till det tråkiga: Veckan som gick var det många borta i Covid eller liknande symtom. För att vi överhuvudtaget ska kunna bedriva någon verksamhet så vädjar vi till er alla att följa restriktionerna. ALLA med symtom oavsett, stannar hemma och återgår först efter 2 friska dagar. Har man familjemedlem sjuk, gäller karens i 5 dagar (åter på 6:e dagen). Har man 100% säkert haft covid inom 3 månader får man komma med milda symtom. Men ta inga risker, håll dem hemma om ni är osäkra. Varje huvudman får besluta om en skolstängning, skulle personalen börja bli sjuka efterhand så kan detta alternativ övervägas, så dit vill vi inte komma. Försök att endast komma en vuxen att lämna och hämta är ni snälla. Har ni frågor och funderingar, ta det direkt med oss, innan det blir missförstånd. Vi förstår att det är mycket nu när det blir förändringar. Trevlig helg. // Maria m personal.

Uppdaterad info

220123: Nu har vi delgett alla vårdnadshavare att jag Maria kommer att ta över driften av Östra Grevie förskola, men som rektor redan den 1/2. Precis som vi tidigare sagt så kommer INTE förskolan att rivas eller nåt annat, utan kommer att drivas på som förskola med endast lite små förändringar. Dels växer vi och därav rekryterar vi personal just nu, sedan blir det i ett annat AB så jag blir ensam huvudman och tillika rektor så småningom.

Gällande förändringar så kommer förskolan att bli inspirerade av Reggio Emilia, där tron på barnet och en barnsyn där bemötandet är mycket viktigt. Så därför ställer vi höga krav på den personal vi nu rekryterar. Men för att vi överhuvudtaget ska kunna driva en kvalitativ förskoleutbildning så kommer vi att göra 3 gruppindelningar. Dessa är inte huggna i sten, utan där är nivåregleringen styrande, så att vi får jämna grupper, så barnen förstår och kan ta till sig den verksamheten som är planerad för respektive grupp. Detta är för att planeringen görs för den specifika nivågruppen, och sedan utvärderas och analyseras, för att kunna utveckla verksamheten, men även se ett lärande hos barnen. Sen om vi väljer att just kalla det avdelningar har vi ännu inte bestämt. Ansvarig för planering och utvärdering av gruppaktiviteterna är en förskollärare, därav kommer det finnas en per grupp. Sedan jobbar hela teamet mot samma mål tillsammans, och sitter i planeringsmöte så att alla är delaktiga i tankar, mål och mening med alla planerade aktiviteter. Jag som rektor har kontinuerliga möten med förskollärarna, men deltar då och då i a-lags mötena, så att jag ser att vi alla jobbar mot samma mål så att vi får en röd tråd på hela förskolan.

Alla möten kommer så länge pandemin fortgår att hållas digitalt, ni får intern information så fort vi bokat datum för dessa. Vi kommer snart att ha en stängningsdag, detta får ni också veta i god tid. Vi kommer att starta upp ett föräldraråd se gärna syftet:

Framtid, förskolan växer just nu och vi har i skrivandets stund ca 40 barn inskrivna, jätteroligt, då lokalernas kapacitet är på 60 barn. Kriterierna är fortfarande syskonförtur och kötid, så det är bra om man köanmäler så tidigt man kan, då kön nu fylls på i snabb takt. Det är en hel del inflyttningar och de sätter upp sig i god tid, då inflyttning kanske sker senare. När vi uppnått taket kan vi inte ta in fler, och det kan ju gå fort, så vänta inte.

Slutligen, jag har träffat en del föräldrar redan och några har mailat mig, och det är precis så, ta kontakt om ni har frågor och funderingar. Personalen är fantastisk, men kanske inte just nu har svar på allt, då detta är så nytt. Vi har några vikarier inne just nu, detta är för att vi måste ha personal i väntan på ordinarie som dessvärre har uppsägningstider. Tack för ni tog er tid att läsa. // Maria

———————————————————————————————————————————-

Hej och god fortsättning! Nu går vi mot ljusare tider.

Här kan ni läsa om våra nyheter inom kort, här beskriver vi saker som händer i lite större drag. Bl.a. kan vi berätta att byggnaden nu är såld, men att förskolan ska fortsätta som vanligt. Ja nästan, lite förändringar kommer det att ske, detta får ni veta snart. Marken och byggnaden kommer INTE att någonsin användas till annat än just förskola eller skola. Så det ryktet kan vi eliminera direkt.

Vår ambition är att utveckla förskolan och jobba med våra prioriterade mål ännu mer, för att ständigt utveckla oss. Till det behöver vi fler förskollärare så rekrytering pågår. Detta blir ett tillskott, inga andra personalförändringar är kända i dagsläget.

Nästa ambition är att förskolan ska växa igen, så vi når vår fulla potential igen på 60 barn.

Har ni frågor och funderingar så kontakta oss.