Nyheter

September, minnesanteckningar F-mötet den 20/9 2022.

*Alla grupper inledde med en presentation av sig, även Maria och Helen tittade runt i grupperna och presenterade sig. Mer info finns på hemsidan. www.ostragreviefsk.se Maria finns på plats månd-torsd 7.45-ca 11, på fredagar från 12.30-16, Helen dagligen 7-15.30

*Tyra diskuterades och där lägger vi dagligen ut vad vi gjort, samt varje fredag kommer ett infobrev, detta behöver ni alla läsa. Vissa utvalda saker läggs därefter på Facebook och Instagram, följ oss gärna där. Tyra är också ALLTID det bästa sättet att snabbt kontakta oss, det läser alla och vem som helst kan svara. Alla schemaändringar till dagen efter SKA göras innan kl 15, annars hinner vi inte registrera dem så vi har personal på plats. Vi öppnar 6.30, så det är extra viktigt att ni som ändrar er morgontid att ni gör ändringen i god tid.  Finns inget schema inskrivet i Tyra räknas ert barn som ledigt. 

*Sjukanmälan vill vi gärna ha senast kl 7.00, det är för att vi beställer mat och även personalen kan omfördelas vid hög frånvaro. Vi vill även hålla kvar karensen i 48h hemma om man haft feber eller magsjuka. Ljust snor eller torrhosta är ok att lämna, men då ska de klara verksamheten. Allt färgat snor/slemhosta, slöhet då stannar man hemma.

*Rätt till förskola har de som förvärvsarbetar, är sjukskriven och studerar (30hp=utökad tid), vid arbetslöshet och föräldraledighet är det 15h/vecka som gäller. Det år barnet fyller 3 år i september reduceras avgiften mellan sept-maj för er som har mer än 15h/v, alla andra är gratis men förutom att man då endast lämnar 15h, så är man också ledig alla skollov, studiedagar etc. Restid till och från arbetet ca 30 minuter. Glöm ALDRIG att ni är de viktigaste i era barns liv, ha dem hemma så mycket ni kan, så fort de börjar skolan inträder skolplikten. Alla normer, värderingar och fostran kommer hemifrån, på förskolan sker ett annat lärande. 

*Barnens kalas och födelsedagar var det delade meningar om, det diskuterades om man skulle få bjuda på glass eller frukt till de barn som går på sin avdelning. Grupperna kan göra olika, och Blå grupp lade över diskussionen till föräldrarådet, övriga bestämde ok på födelsedagar. Jag Maria rektor, vill dock starkt påpeka att det först och främst är frivilligt och att vi på förskolan kan fixa frukt om man inte hunnit köpa något, men även att vi ej heller är en sockerfri förskola, så den diskussionen behöver vi inte ta om det ev skulle komma upp. Detta går att läsa mer om på hemsidan. 

*Föräldrarådsrepresentanter blev: 

Vincents och Hugos mamma Sara Henriksson (Blå och Gul Grupp), Esters mamma Sara Hultgren (Blå Grupp),

Liams och Lucas mamma Malin Berg (Grön och Gul Grupp), Claras L mamma Maria Ljungvall (Blå Grupp),

Sixtens mamma Tove Kronqvist (Gul Grupp), Jaxxs mamma Line Redsted (Grön Grupp)

Till dessa kan ni ta saker som dem framför till personal och ledning, deras kontaktuppgifter kommer i fredagens infobrev. Syftet med föräldrarådet ligger på vår hemsida. Första mötet blir i Oktober, datum är ännu ej bestämt. 

*Likabehandlingsplanen uppdateras varje år i augusti, den gamla gäller till den nya fastställs i september. Alla kan gå in och läsa den “nya” på hemsidan, alla som har synpunkter på den kan maila Maria (maria@smaragden.info), om ingen inkommer med detta så fastställs den och hängs upp på förskolan d 30/9. 

*Den 12 oktober har vi fotografering, samtycke ligger i Tyra och måste fyllas i senast den 23/9 och detta gäller gruppfoto, ni som ej fyllt i den kommer era barn ej att få delta på detta gruppfoto. Ni som vill ha enskilda foto är välkomna på dropp in mellan kl 12.30-17 den dagen. Ett tips är att komma på de tidiga tiderna, fotografen slutar kl 17, så det kan bli vissa som inte hinner om alla kommer de sena tiderna. Utomstående syskon i mån av tid.

*I november ska förskolan ha tillsyn, det finns en länk till en enkät som de vill att vi fyller i innan de kommer, det betyder mycket för oss om ni vill fylla i den. Tack snälla!

*En dag på förskolan: Grupperna berättade hur en dag ser ut och efter frukost leker man en liten stund, men kl 9 har alla grupper samling samt planerad verksamhetstid fram till lunch. Likaså har de äldre barnen planerad verksamhetstid efter lunch, alla som inte sover har sagoläsning (högläsning), de andra sover ute. På eftermiddagen har vi grupperna ihopslagna i samband med att alla hämtningar börjar. 

*Leksaker stannar hemma säger alla grupper, endast sovsaker för barn som sover är ok att ta med, och efter ytterligare övervägande blev det ändring OM man vill ha med sig ETT gosedjur med till uppvilan även i Blå grupp, men INGA andra leksaker. Detta för att det blir stora konflikter mellan barnen som tar med egna leksaker. Napp, snutte etc är ok alltid för sovande barn. Gul grupp bestämde också att ETT gosedjur är tillåtet på uppevilan hos dem.

*Alla sommarkläder får ni gärna ta hem nu, likaså se till att det finns varma kläder/regnkläder och skor på deras platser passande för årstiden.

*Övrigt: Förskolan har 60 platser och under våren 2023 är förskolan full, alla som söker nu får en köplats och plats först om någon slutar. Om någon står för överflyttning till annan förskola får ni gärna meddela Helen, så vet vi om det finns en chans för nästa i kön. Våra konkurrenter tar oftast bara in i augusti och Januari, så då kanske någon väljer att byta. 

Vi har ny matleverantör, Kiels kök från Malmö, det blev ett enormt lyft för oss och den är dyr per portion, men vi tycker det är värt det, för maten är viktig. Därav hårda med er frånvaroanmälan. 

Linnea som är f-ledig börjar i januari och troligtvis i Gul grupp, annons är ute om en förskollärare till, vi får se vad som söker. Det är bara dem bästa som ska arbete här!! Vi kommer ha 7 barn/pedagog i Gul, i övriga grupper är det 5/pedagog. Helen ligger dessutom utöver. 

Till sist, kom direkt till oss om ni har frågor och funderingar. Det är bättre vi får reda ut saker och ting innan det blir ett skavsår, vi vill alltid barnens bästa och det finns en klagomålshantering på vår hemsida som man kan följa om man inte känner sig nöjd med personalens svar. 

Jag som rektor vill också tacka er för de positiva ord ni delgav om förändringen sedan jag tog över, ni ska veta att vi alla har lagt ner ett enormt arbete. Jag hade inte klarat detta utan fantastiska medarbetare, jag är otroligt stolt och glad över dem, glöm inte att ge dem personlig feedback då och då. 

Till sist så kan vi tipsa om att mycket information finns att läsa på skolans hemsida, kika gärna in på den då och då. 

På fredag har Anna lite roligheter för barnen i samband med mellanmål, och det gör vi som en rolig grej innan vi skiljs åt inför helgen, det kan även vara disco mm på fredagar. Vi skapar minnen för barnen som är så viktiga, trots att det inte är helt enligt läroplanen just då, så är det väldigt uppskattat av oss alla. Tackar Anna som vill och engagerar sig i detta. 

TILLÄGG, togs ej upp på f-mötet. Fredagen den 9/12 ska all personal på julfest, ni som har möjlighet att hämta innan kl 16 uppskattas mycket, efter kl 16 finns vikarie som stänger. STORT tack på förhand. 

Vid pennan, Maria rektor 0703-685030

September. Vilken härlig sommar vi haft. Och några inskolningar under sommaren, men nu väntar vi lite tills vi är igång på riktigt med nästa, så okt/november kommer nästa gäng. Det är så roligt att vi växer sakta men säkert, då hinner vi med i svängarna.

Mia vår barnskötare valde att avsluta sin anställning igen, så hon var bara hos oss en kort period, synd. Rebecka pluggar 50% fram till januari, så inne på hennes tjänst är Melissa en vikarie vi haft tidigare. Madeleine som normalt arbetar i Håslöv, men som har 20 år i förskolans värld innan dess, samt är utbildad specialpedagog, är nu hos oss varje fredag. Så då har vi 5 förskollärare på plats inkl. Madeleine med sin specialkompetens, vilken kvalitet. Förutom det har vi fantastiska barnskötare, de har en enorm erfarenhet och driv, så jag kan lova det händer mycket bra verksamhet hos oss numera.

Vi kommer snart ha vårt föräldramöte den 20/9, vi önskar endast 1 förälder per barn att närvara, för vi kommer att ha dessa i respektive grupp som barnen tillhör. Rektorn kommer att finnas på plats, men det är personalen som driver f-mötet. Vi har också fått in ca 6-7 föräldrarådsrepresentanter, och det är fantastiskt, så vi kommer under hösten att kalla till detta möte där Rektor Maria, Helen, samt en i personalen deltar. Läs gärna om syftet här:

Fotografering har vi valt att behålla, och vi har samma firma som tidigare och helt samma upplägg. Gruppfoto tas på förmiddagen, och enskilda får alla som vill ha boka själv.

Lunchen, vi har bytt leverantör, då vi dessvärre blev runt flyttade till olika restauranger med varierad kvalitet så därför valde vi att byta. Vi har valt Kiels kök i Malmö, och vilken förändring. Vi är verkligen mer än nöjda så här långt.

Förutom allt detta så har hela förskolan fått en facelift både ute och inne, alltså vilken fin liten förskola vi har. Härliga lokaler, med små rum i rummen, färgkodade i Grön, Blå och Gul. Vi har även fått ett stort lyft utomhus, allt är målat, sovhuset renoverat, gympasalen golv nyslipat, nya utemöbler etc etc.

Barnantalet? Ja under hösten landar vi på ca 50 barn, men under våren i April är vi de tilltänkta 60 barn som är förskolans tak. Vi har kö framåt, men alla som ringer och frågar om status får besked att förändringar kan ske snabbt då folk flyttar osv, så det kan öppna upp när som helst. Då vi är 3 grupper, så kan det vara kö till de yngsta, men mindre kö ju äldre de blir, så skicka in en köanmälan så ni får er köplats. Den gör ni härifrån hemsidan via knappen ”sök här”.

Då vi nu har lite fler barn behöver vi se över logistiken, och personalens förslag är att man lämnar barn som ej ska ha frukost utomhus efter 7.30, vi har en pedagog där som tar emot och ser till så att det finns saker att göra för dem som lämnas ute, tänk därför på att ha kläder som passar för utevistelse. Detta är också bra i hänseendet att det blir mindre trängsel därinne, och på så sätt minskar kontaktytorna nu när vi faktiskt hör att C-19 ökat igen. På tal om detta vill vi påminna om att ha era barn som har haft feber eller kräksjuka hemma i 48h innan de kommer tillbaka, likaså att ej skicka förkylda barn till förskolan, men om de har långvarig torrhosta, men friska för övrigt kan man skicka dem, likaså om det rinner från näsan med klar genomskinligt snor. Det finns i dagsläget inga skärpta restriktioner. Det var allt för denna gången, på återseende.

Har ni frågor och funderingar så ta det direkt med oss, vi finns för er. Mvh Maria, rektor.

Juni. Nu hoppas vi att vädret håller, vi ska nämligen ha Öppet hus för alla våra nära och kära på förskolan den 22/6 mellan kl 15-18. (Skulle du som utomstående vilja komma, är det bättre att du kontaktar oss för att boka en ”egen” tid.) Denna dag är vigd åt oss själva, vi kommer att visa lite av vår utepedagogik, samt lite annat som går i midsommarens tecken. Vi kommer att ha grillarna igång för er som tar med eget att grilla, samt bjuda på kaffe/saft och sommartårta. Personalen och rektorn kommer att mingla runt den tiden, så har ni frågor till oss är det bara att fråga på när vi går runt. Vill ni ta med egna blommor för att binda en midsommarkrans så står vi för ståltråd, band och sax. Välkomna!

När alla börja droppa av på sina semestrar kommer alla 3 grupperna att slås ihop, och vi kommer i mångt och mycket att vara utomhus. Vi ser till så att planeringen passar alla åldrar. Nya gruppindelningar kommer att ske i augusti, och inget är spikat, ändringar kan ske men i september bör vi vara helt klara, byte kan ske undertiden när förskollärarna ser ett utvecklingsbehov hos barnet, UTOM under senvåren (april/maj) då vi avslutar grupperna med utvärdering tillsammans med barnen vilket de då bör vara med på i den grupp de varit sedan efter jul. Övrigt: Under sommaren kommer fortsatt upprensning både ute och inne att ske, samt målning här och där. Vi kommer att ha sommarjobbare på plats som ska hjälpa oss vissa veckor. Vikarier för barnen kommer att finnas, men det är kända vikarier som varit på plats tidigare. TYRA!! Vi har lagt till information på Tyra som efterfrågades på våra enkäter. Hoppas ni sett det och tycker det är bra? På enkäterna vi hade ute var i stort sett alla supernöjda, men det var dock någon enstaka som hade tankar om vissa saker. Det kommer vi ta till oss, och försöka bemöta så gott vi kan utan att det gör avkall på verksamheten. Vår verksamhetstid börjar kl 9 varje dag, så vill ni lämna en stund innan vore det bra, så att vi verkligen kan komma igång då. Likaså att vårdnadshavare inte stannar kvar då i gruppen, förutom vid inskolning, så att vi kan arbeta med gruppen/barnen utan att ta hänsyn till den extra vuxne som stannar kvar. Det skulle underlätta mycket, då barn blir distraherade när det inte är som vanligt. Vill ni däremot vara med en dag på förskolan, så boka det med ”din” pedagog, så är ni välkomna, men stanna inte kvar oanmälda. Nästa nyhetsbrev kommer i augusti, nu håller vi paus så att vi får ladda våra batterier lite, och vill då också passa på att önska er alla EN GLAD SOMMAR!! / Rektor m personal.

Maj, maj månad. NU har vi flyttat ut mycket av vår verksamhet, vissa grupper har samling och äter ute när vädret tillåter. Vi har fått till oss att det är mycket barn som äter frukost, så vi har gjort omändringar hos personalen, så nu ska det upplevas som lugnare. Likaså på eftermiddagen efter 16.30, därför har vi nu 2 fram till kl 17 då vi upplever att vi har många barn kvar så pass sent. Hoppas ni märker av den ändringen, om inte så säg till.

Nu har vi kompetensdag i morgon onsdagen d 25 maj, och det är för att vi vill knyta ihop säcken lite på vårt nya arbetssätt och se så att alla är med. Vi kommer också gå igenom våra rutiner, så att alla är uppdaterade. Vet ni alla hur en dag ser ut hos oss? På morgonen lämnar man mellan kl 6-7.30 uppe i matsalen direkt, men alla som kommer 7.30 till 8.15 lämnar till personalen därnere vid mötesplatsen. Vi ser till att ALLA får frukost, var inte oroliga för det, men vi vill att alla barn ska få sin tid och inte vara stressade. Kl 8 kommer ett gäng personal till, förskollärarna sitter mellan 8-9 och planerar dagen tillsammans, och kl 9 går de till sina respektive grupper för då startar vår morgonsamling. Samlingen består av hur dagen ser ut, vi sjunger, vi reflekterar över gårdagen mm, lite beroende på ålder på barnen. Vi har också bildschema på vad vi ska göra idag, så att alla vet. Aktivitetstiden är på förmiddagen mellan 9-ca11, och för icke sovande barn mellan 13-14.30. Aktiviteterna är i smågrupper, vi delar upp oss, vi speglar två grupper, dvs de byter aktivitet eftersom de inte orkar så länge, så att alla får göra allt. En grupp är kanske ute undertiden, eller i gympasalen. Övrig tid är fortfarande pedagogisk, men kan innehålla ej detaljplanerad verksamhet, utan kan då vara ”fri lek”, eller spontanmålning, lek i sandlådan, bus i gympasalen och mycket mer…

I allt detta har vi sedan även rutiner för blöjbyte, mat och sovsituationer etc. Så dagarna går i ett. Vi har just nu enkäter ute och alla har varit extremt positiva, MEN vi har fått in lite utvecklingsområde. Och vi ska se över detta, och se om vi kan använda Tyra appen ännu mer. Det kan vara att man vill veta om ens barn ätit bra, har den sovit bra, toabesök, blöjan osv. Vi ska jobba på detta. Övriga enkäter har varit otroligt positiva, vilket vi tackar för, det stärker oss och vår fortsatta tro på det vi gör varje dag. Nåt vi fick MYCKET kredd för är att vi synliggjort vår verksamhet överallt, vi finns på Tyra i våra dokumentationer, händelser och i barnens egna mappar, men också på Facebook och Instagram Likaså våra veckobrev, detta är mycket uppskattat.

Vi har också nyligen haft miljöinspektion, vilket vi gjorde tillsammans med våra nya fastighetsägare. Den gick lysande, vi fick 3 saker -en krok till Annas mopp på personaltoaletten, -1 gångs underlägg till skötborden, samt -en tydligare förtecknings lista över våra kemikalier. Tror ni detta redan är åtgärdat!? JAAAA! Vi har även haft en mjuk och en skarp brandövning, även dessa gick utmärkt. Allt är således i sin ordning.

Sommarjobbare, i sommar kommer Helen handleda 4 ungdomar under lite olika veckor, vi ska städa ur våra källare, storstäda här och där, måla förråden osv. Så det kommer bli några okända ansikten som ni möter i sommar, men vi ser det som en win-win situation då de vill ha jobb, och vi kan få gjort det där som finns på listan ni vet…. Själv har jag semester, men Helen håller i rodret i sommar så hon finns på plats hela tiden. Dem kommer inte att vara i barngrupp i första hand, men om det finns tid så absolut.

Vi har ju bara varit igång i min regi (Pimapo AB) sedan den 1 april, man tror nästan det är ett skämt, men det är fullaste allvar. Som tiden gått. Vi har kämpat på, och vi får just nu hela sovskjulet renoverat, snart 16 nya fönster ska bytas, samt allmän uppfräschning lite överallt. Så visst händer det saker minsann. Golvet i gymnastiksalen ska slipas och lackas efter midsommar mm….

Taket/barnantalet på förskolan är satt till 60 barn, och det kan kännas skrämmande för er som varit hos oss de sista åren, men det är uträknat för att vår budget ska hålla. Tidigare har detta stället ”sponsrats” av våra andra verksamheter, men nu vill vi att det ska bära sig själv, och då måste vi vara 60 barn i huset. Under våren 2023, är vi uppe i detta antal och kan därav inte erbjuda fler plats om inte någon slutar. Jag har ständig kontakt med kommunen och de har godkänt vår budget, där de ser att detta barnantal behövs för att vi ska kunna driva förskolan med den höga kvalitet som vi vill. Detta var allt för denna gång. Precis som innan, har ni frågor och funderingar, kom till oss så diskuterar vi fram det bästa. Ha en härlig sommar!! / Maria, rektor.

Maj månad: Nu är vi igång ordentligt, 3 av 4 förskollärare är på plats nu, samt en ordinarie barnskötare. Och vi har satt gruppindelningen jättebra. Vi har fått in många barn till vår kö, som vi tycker är jättetrevligt. Vi har även fått barn från närliggande förskola som valt att förflytta sig till oss, och det är ju superkul faktiskt. Men vi har ju en fantastisk förskoleverksamhet igång nu, och det sker ett lärande varje dag som är synligt, och samtidigt har vi fokus på leken och dess betydelse för barnen, som är huvudfokus i nya läroplanen.

Kö’n ja…. Snart har vi fullt, vi har vänt på det så vi skickar ut kontrakten först, och därefter erbjuder visning. Detta för att vi lägger mycket tid och information på våra visningar, väljer man då inte vår förskola, så känns det lite slöseri med vår tid som vi kunde lagt på våra barn istället. Har man sedan fått en plats så är den ju bindande med 2 månaders uppsägningstid. Så det är viktigt att man tänker igenom sitt val innan man skickar in kontraktet. Så ni som ej skickar in detta, tappar dessvärre er plats hos oss, därför är det viktigt att ni hör av er om ni står i dubbla köer osv, annars går platsen till nästa i kön.

Utemiljön kommer nu att rustas upp enligt initiativ från de nya husägarna, bl.a. kommer döda träd att tas bort, sovhuset skall göras vid, samt fixas lite annat på gården. Redan nu har vi gjort iordning vår grill och använder den frekvent, Gula gruppen har en egen samlingsplats i ena hörnan av gården. Och våra 5 nya bänkbord är komna och ska skruvas ihop. Frivillig?

Sommarens schema är nu klart, vi kommer ha ordinarie bemanning hela sommaren inne, men även 4 sommarjobbare som kommer bytas av vissa veckor. Dessa kommer att hjälpa till med lite av varje, under ledning av vår egna personal. Håslövs byaskolas fritidshem flyttas också över mellan veckorna 28-32, då också med personal därifrån. Mest om ni undrar vad det är för okända som vistas på Förskolan. Har ni ändringar i era schema lägg in det i Tyra så fort ni vet, det har ju både med vår bemanning att göra, samt våra matbeställningar.

Att byta grupp, det gör vi alltid efter sommaren i augusti eller i januari efter jul. Vi byter således inte ansvarsbarn mitt i en termin, med det är det inte sagt att barnen fortfarande kan förflyttas under vissa aktiviteter, som vi tidigare sagt. Detta är för att varje förskollärare har ansvar för ”sina” barns utbildning, och jobbar mycket med dokumentationen kring barnen, plus att det ligger i deras profession att bedöma om barnet är mogen i alla delar att byta grupp, eller faktiskt även stanna en termin till i den nuvarande. Denna frågan har kommit till oss nyligen, och detta kan ju vara bra att veta om man väljer vår förskola, därför delger vi er detta här och nu.

Kontakt, vill ni delge oss något, gör det direkt på TYRA. Ni behöver inte skicka sms, eller ringa. All personal läser detta, och vi delger varandra internt. Inget missas, vi lovar!

Har ni frågor och funderingar så ta det direkt med oss, vi finns för er. Mvh Maria, rektor.

V 12-13 Nu kommer det att bli lite glesare mellan mina nyhetsbrev, jag har inte riktigt den tiden just nu… Däremot kommer vi internt att uppdatera alla våra kunder, dvs vårdnadshavare, i TYRA appen, samt för er alla även på Facebook och Instagram. Följ oss gärna där.

Nåväl, vad har hänt nu då denna sista tid? Jo vi har byggt till en vägg i Gröna rummet, det blev jättebra och helt enligt önskemål från personalen. Men i veckan blir huset sålt på riktigt, det har betalats en handpenning tidigare, men vi har väntat på mitt tillstånd att driva förskolan, vilket jag fick nu i veckan. (Så nu är det PIMAPO AB. Från och med April utgår det E-faktura till er alla för förskoleavgiften.) Så nästa vecka går alltså köpet igenom helt till Skafab som köpt vår fastighet och gård. Dessa är lokala och bor själv i Vellinge, så det är extra roligt att det blev dem, dvs familjen Gustaf och Carina Grönhagen. Så nu kan jag som rektor helt lägga mitt fokus på verksamheten istället för allt som rör läckande kranar, dasslock som är sönder osv… (*ler lite.) Vi har accelererat från 26 inskrivna barn i december -21 till nu snart 45 inskrivna, det har gått fort. Vi var dock väl förberedda så det var inga större problem, vår struktur klarar efterhand ännu fler, vilket vi kommer att ta in fram till taket på 60 barn. Redan nu har utskick gått ut om platserbjudande, eftersom vi vill säkerställa om någon hoppar av, och vi då kan erbjuda någon annan i kön. Några kommer inte att kunna få plats tyvärr.

Vi valde att anställa Viktoria som arbetat en längre tid som vikarie hos oss, en fantastisk människa, hon är utbildad optiker men har nu påbörjat en barnskötarutbildning. Fantastiskt!! Vidare har vi från Måndag nu även Kaj, en förskollärare som kommer att vara i Gul grupp med Sussie, han har varit 15 år på ”I ur och skur Eco myran” och är utbildad utepedagog också. Han kommer att få ta tag i uteaktiviteter efterhand, för det han säger är ”allt man kan göra inne kan man också göra ute”. Så han får lära oss andra detta. Den 2/5 får vi ytterligare 2 erfarna pedagoger som går rakt in till Tuva i Grön grupp. Så ni ser att vi utökar personalen i samma takt som vi växer, och fler kommer….

En massa inköp är gjorda, vi väntar t.ex. på 5 st junior bänkbord utomhus, lång leveranstid… Plus fler stolar till matsalen. Lite mer småfix kommer i de olika rummen, alla är så engagerade och hittar saker de vill köpa, en hel del är begagnat så vi tänker på resurshållningen lite också. (Hållbar utveckling). Anna har t,ex fått tillbaka sin kaffekokare i köket, likaså har vi en rejäl resturangmaskin i personalrummet nu. Personalvård är mycket viktigt tycker jag. Anna har också fått två nya dammsugare med HEPA filter (Anna säger jag, men det är ju för att det är hennes arbetsredskap). Likaså lite andra köksbestyr som underlättar hennes arbete, vilket är lika viktigt som för all annan personal.

Personalen har infört fredagskaka som går runt på dem alla (ej barnen), och jag kan säga att det är många höga skratt när vi ses därinne, det känns som stor harmoni i vår personalstyrka, så det är underbart att vara där och se deras glädje för varandra. Slutligen vill jag tacka för de mail jag fått från vissa av er, ni kan tro att det lyfter mig/oss mycket. Så roligt att ni delger den positiva förändring ni sett den senaste tiden. Det ger oss alla en extra växel och motivation till att fortsätta på den inslagna vägen vi nu tagit för förskolan i Östra Grevie. TACK!! Har ni frågor och funderingar, kom och prata med oss. // Maria, rektor.

V 9,10,11 Nu har vi startat vår ”uppdatering” av förskolan på riktigt. Vi har fått nya möbler på plats, vi har känt in oss och köpt material för att bygga en extravägg inne i gröna rummet. Vi har slängt 2 släp med gammalt skit som samlats i våra uteförråd, nya husägarna har blåst löv på gården mm mm. Och mer kommer, vi är på gång vi är laddade…… Wow, det händer så mycket spännande.

Inskolningar är också ett återkommande inslag, vilket vi tycker är fantastiskt kul, speciellt då jag får mail som bekräftar vilken stor förändring man ser, såklart genererar detta fler i kö som vill börja hos oss: ”Tack Maria för allt du gör och har gjort den senaste tiden på förskolan. Vilken skillnad! Personalen är helt fantastisk och har alltid varit. Men det har helt klart blivit en otroligt positiv trend den senaste tiden. Det rustas upp, ordnas och fixas. Jag upplever en tydligare struktur. Det är sån energi och positiv känsla när man kommer in på förskolan. Barnen är så fästa vid all personal och trivs så bra. Tack! Hälsa personalen nästa gång du träffar dem att de gör ett fantastiskt jobb.”  Det är ju såklart det som får oss att få ännu en växel och mer energi, superkul.

Flera utvecklingssamtal är nu också på G samt inskolningssamtal som vi alltid har några veckor efter att barnet börjat. Vi kör på detta i rutin enligt vårt årshjul. Det är ett led i vårt kvalitetsarbete, så det är viktigt. Vårt föräldramöte tar vi någon gång i maj, då övrig personal är på plats. Vår enkät kommer också under maj, den ligger till grund för vårt fortsatta utvecklingsarbete, så den är VIKTIG att ni alla besvarar.

Från och med april månad ska ni betala er förskoleavgift till ett nytt BG nummer, men hör och häpna, vi kommer att skicka e-faktura till alla som går rakt in till vårt bokföringsprogram. Så i princip behöver ni inte fundera på detta, utan det ger sig då själv, eftersom ni får en faktura via mailen.

Kriget i Ukraina, vi kommer inte att ta upp detta med barnen, men OM det är några barn som nämner det, så kommer vi att bemöta dem i deras tankar. Gällande om det händer något så har vi en utarbetad krisplan redan, den kommer vi att följa. Kommunen har även kartlagt antal platser både i förskolorna och grundskolorna om vem som kan ta emot Ukrainska barn om de kommer, och självklart ställer vi upp på det på båda våra enheter.

I fredags hade vi premiär på korvgrillning ute i vår fantastiska trädgård, samtidigt som vi bjöd på fika till alla som hämtade medans vi var ute. Detta kommer vi att ha ca 1ggr/månad nu när solen tittar fram. Det var enormt uppskattat, vi hade även disco för barnen, och de var fantastiska och älskade det lika mycket som vi i personalen.

Sist men inte minst så vill jag påminna alla att läsa våra veckobrev i Tyra, där står om allt vi gjort och planerar att göra, samtidigt som det står annan viktig information. Vi hör en del som inte har en aning, då har det visat sig att man inte läser dessa brev, så det är en bra rutin att lägga in i sin egna agenda. Återigen vill vi passa på att säga till er att ni kommer till oss om ni har frågor och funderingar, så rätar vi ut era undringar. Ha det fint! // Maria, rektor.

V 8. Sportlovsvecka, fantastiskt för alla som nu kommer iväg på något som man bokat, såg att en hel del tagit lite ledigt. Vi hoppas ni får det underbart oavsett vad ni gör.

Nya inskolningar på gång i februari-april, jätteroligt. Vi ser en stor potential i vår fina förskola och dess utemiljö. Så det är väldigt kul att nu få vara med på denna resa. Vissa anmäler fortfarande direkt via kommunen, det går jättebra, även om vi tycker det är smidigt att använda vår knapp på hemsidan ”ansök här”, då får vi in det direkt i vårt kösystem. Kommunen skickar alla inkomna direkt till mig.

Gällande bl.a.15h barn och allmän förskola, jag vill förtydliga lite hur vi tänker. Samma år som ditt barn fyller 3 år i september, räknas dem som allmän förskola. Det innebär att vi reducerar avgiften 9 av12 månader med 25%. Så under juni-augusti betalar man vanlig avgift. För er som är arbetssökande el. föräldralediga och inte utnyttjar mer än era 15h/vecka, är det alltså avgiftsfritt, MEN då är era barn lediga på alla skollov och studiedagar. Vi följer Vellinge kommuns läsårstider. För alla som tar 4 veckors sammanhängande semester under juni-aug, får 1 betalningsfri månad under juli, det kan vi se i er ifyllda sommarledighet för barnen. Varför? Jo det är för att vi då kan reglera vår ordinarie personals semester och slippa ta in vikarier. Win-win. Vad gäller för 15h barn under 3 år? Jo då lämnar ni dem 15h/vecka, men det utgår vanlig avgift, era barn följer inte skolloven utan ni lämnar in vanligt schema. Vilka dagar är det då? Ja det kan vi göra ett individuellt avtal om, de flesta väljer tisdag-torsdag mellan kl 9-14, men passar det bättre mellan andra tider så är det ok, det ska ej överstiga 15h/v. Vill man ha mer t.ex upp till 20h/vecka så kan man i diskussion med rektorn förhandla om det, då kan det vara särskilda omständigheter som gör att det är gynnsamt för barnet eller familjen och blir då individuellt.

Nya möbler kom förra veckan, så fantastiskt!! Alla barn och personal gnider nu sina geniknölar för att vi ska få till så bra lärmiljöer som möjligt. Vi väntar in lite till, då vissa saker dessvärre var restnoterade. Vår planerade verksamhet är nu i full gång, och barnen reflekterar över sitt lärande, och ser sin dokumentation. Tyra använder vi till utvalda dokumentationer, så ni kan följa ert barn. Övriga dokumentationer läggs i barnens portfolio och diskuteras på utvecklingssamtalen.

Ny personal: Nu i mars säger vi varmt välkommen till Viktoria som arbetat som vikarie i gröna gruppen en tid, men som nu får en anställning, hon kommer att arbeta i blå grupp från maj, därefter kommer Kaj den 4 april till gul grupp, Rebecka den 2 maj, samt Mia den 5 maj till grön grupp. Vi utökar personalstyrkan nu efterhand som förskolan växer. Till hösten d 1 augusti börjar även Emma till blå grupp. Därefter är hela teamet satt, och vi kan då i lugn och ro arbeta ihop oss i väntan på att förskolan utökas efterhand upp till taket på 60 barn. Då behöver vi inte lägga krut på att rekrytera, utan på verksamheten. Jag har tittat mycket på bredden i min rekryteringsprocess, och vi kommer få en underbart hög kompetens och mycket erfarenhet i huset. Vill ni se behörigheterna så kika in under fliken ”kontakta oss”.

Sist men inte minst COVID info. Även om samhället nu i stort släppt sina restriktioner, så behåller vi under hela våren att man stannar hemma 2 symtomfria dagar. Det är tacksamt oavsett vilken åkomma man har, ta bara den ögoninflammation som vi just nu har hos några barn. Så skönt att veta att det inte kommer att spridas runt, utan att alla är hemma 2 extra dagar. Det kommer ge resultat i slutendan, för vi kommer slippa att sjukdomarna bara går runt runt som exempelvis magsjuka kan göra. På förskolan är barnen så nära varandra, så smitta sprid snabbare än någon annan stans. Små näsor som rinner, eller hosta som aldrig ger sig. Ja då resonerar vi såhär, kan ditt barn delta i vår verksamhet så är dem välkomna. Skulle barnet ha feber så är det hem direkt samt 2 symtomfria dagar. Vi rekommenderar er att läsa på 1177. Vi kommer att ha våra möten digitala hela våren, då vi tycker att sammankomster är onödigt just nu. Utvecklingssamtal erbjuds fysiskt, men på sådana tider så att vi minimerar möten i lokalen.

Det var allt för denna gången, hoppas ni trivs och kommer till oss med era frågor om ni har några. Mvh Maria, rektor.

_________________________________________________________________________________

V 6-7 Nu är vi bra igång med vår planerade verksamhet. Personalen är superduktiga, och alla kämpar hårt för att allt ska bli så bra som möjligt. Planeringarna påvisar en härlig progression, och utvärderingar görs efter varje veckopass. Riktigt roligt att se.

Utvecklingssamtal lägger vi under maj månad, vi vill vänta in fler teamledare, så det blir både ett utvecklingssamtal samt lite lära känna samtal, eftersom del av personalen är ny.

Tyra har jag nu förstått används flitigt, toppen, det verkar vara ett bra direkt kommunikations forum. Vi har i dagsläget satsat på att få igång en bra verksamhet, vi kommer också snart att fördjupa oss mer i barnens IUP’er, där vi ska påvisa det enskilda lärandet. Vi måste dock ta alla processer i lugn takt. Vi vill inte göra lite och mycket, utan lägga tid på allt så att vi får in en bra rutin och har med oss alla på tåget.

Vi har också schemalagt vissa saker, bl.a. utevistelse, detta är för att vi ska säkerställa att alla grupper kommer ut varje dag. Så det är viktigt att era barn har rejäla kläder, då vädret ibland kan vara lite blött och kall fortfarande.

Frukostrutiner, vi har väldigt många frukostbarn just nu, och det går lite i omgångar. Därför har vi infört 2 lag, så alla som kommer 6.30-7.45 äter i lag 1, alla som kommer mellan 7.45-8.30 äter i lag 2. Det kan bli lite förvirrande i början, men vi hjälps åt så går det säkert superbra. Mellanmålet är inte samma svårigheter, utan här är det fortfarande lugnt.

Arbetslag Gul, kommer bestå av Sussie och en förskollärare (rekrytering pågår), Lag blå kommer bestå av Melina, Therese och Viktoria, Lag grön består av Rebecka, Mia (start 2/5) samt Tuva, och Helen täcker på fm. Vi har snart 40 barn inskrivna och en hel del i kö, så vi kommer att förstärka teamet efterhand som vi växer. Vi har haft ett flertal intervjuer, så vi ska snart kunna meddela vem det blir.

Förskoleklass, ni som ännu inte har gjort ert val inför hösten, så kan ni titta gärna på Håslövs byaskola, vi har få platser kvar. Bussen hämtar på Östra grevie förskola ca 7.50, samt lämnar ca 15.40, det innebär att ni kan lämna och hämta på förskolan även fortsättningsvis. Dessvärre har man inte förtur för att man går på Ö.G, utan ni behöver göra en köanmälan direkt på hemsidan för att få en köplats. Just nu har vi visningseftermiddagar av skolan, maila om ni är intresserade av en visning.

Jag är så tacksam att få möjligheten att driva denna fina förskola, och jag hoppas vi ses och kan pratas vid när jag är där. Just nu är det på eftermiddagarna, men snart blir det på morgonen, då jag ska lägga mina arbetslagsträffar med teamledarna direkt på morgonen. Har ni frågor och funderingar, så ta det med oss direkt är ni snälla. // Maria m personal.

______________________________________________________________________________

V 5 Nästa vecka ska vi starta med våra gruppindelningar, vi kommer att ha fasta ansvarsbarn, men själva aktiviteterna kan flyta mellan grupperingarna beroende på barnens intresse och färdigheter. Vi kommer även att införa högläsning dagligen. Flera undrar vilken grupp ens barn tillhör. Gällande fasta ansvarsbarn är de uppdelade i 2 åldrar/grupp. Detta är för att pedagogerna ska kunna följa ”sina” barn och dokumentera och följa dess utveckling, samt att ni vårdnadshavare kan ha tätare kontakt med just ert barns fröknar. Så de fasta ansvarsgrupperna blir: födda 16-17 gul grupp, de födda 18-19 blir blå grupp och de födda 20-21 blir således grön. Varje team består av en förskollärare samt barnskötare, då dessa inte är klara så kan vi inte delge er dessa ännu. Varje höst kommer gruppindelningarna ändras eftersom ett gäng börjar skolan. Det är förskollärarnas profession som väljer om ett barn flyttas mellan de fasta ansvarsgrupperna. När det gäller de olika aktiviteterna, kan vi som sagt ha grupperna lite olika, beroende på vilken aktivitet, barnens intresse osv. Vi kommer där nere på tavlan där ni ser var era barn är, även göra dessa indelningar synliga och färgkodade. Vi har tyvärr inte hunnit det ännu, men det är vårt nästa projekt. Då vi sedan tänker oss att de äldsta ska vara däruppe mestadels, så kommer vi även ha som projekt att förändra miljöerna i våra olika rum. Planering pågår för fullt.

Aktiviteterna startar dagligen kl 9, dessa börjar med en planerad morgonsamling, innan sen den planerade gruppaktiviteten startar. Vi kommer även att införa bildstöd, som visar varje grupp vad som händer för den under dagen, samt även införa TAKK (tecken som stöd). Planeringarna är i full gång nu, och vi är alla så förväntansfulla över vårt nya arbetssätt. Vi kommer att delge er i Tyra som vanligt vad vi gjort. Observera dock, att LEKEN fortfarande är central och kommer att fortsätta i alla grupper, eftersom där sker otroligt mycket positivt, samt utgår från Läroplanen. ”Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva.” Lpfö-18

Nu till det tråkiga: Veckan som gick var det många borta i Covid eller liknande symtom. För att vi överhuvudtaget ska kunna bedriva någon verksamhet så vädjar vi till er alla att följa restriktionerna. ALLA med symtom oavsett, stannar hemma och återgår först efter 2 friska dagar. Har man familjemedlem sjuk, gäller karens i 5 dagar (åter på 6:e dagen). Har man 100% säkert haft covid inom 3 månader får man komma med milda symtom. Men ta inga risker, håll dem hemma om ni är osäkra. Varje huvudman får besluta om en skolstängning, skulle personalen börja bli sjuka efterhand så kan detta alternativ övervägas, så dit vill vi inte komma. Försök att endast komma en vuxen att lämna och hämta är ni snälla. Har ni frågor och funderingar, ta det direkt med oss, innan det blir missförstånd. Vi förstår att det är mycket nu när det blir förändringar. Trevlig helg. // Maria m personal.

Uppdaterad info

220123: Nu har vi delgett alla vårdnadshavare att jag Maria kommer att ta över driften av Östra Grevie förskola, men som rektor redan den 1/2. Precis som vi tidigare sagt så kommer INTE förskolan att rivas eller nåt annat, utan kommer att drivas på som förskola med endast lite små förändringar. Dels växer vi och därav rekryterar vi personal just nu, sedan blir det i ett annat AB så jag blir ensam huvudman och tillika rektor så småningom.

Gällande förändringar så kommer förskolan att bli inspirerade av Reggio Emilia, där tron på barnet och en barnsyn där bemötandet är mycket viktigt. Så därför ställer vi höga krav på den personal vi nu rekryterar. Men för att vi överhuvudtaget ska kunna driva en kvalitativ förskoleutbildning så kommer vi att göra 3 gruppindelningar. Dessa är inte huggna i sten, utan där är nivåregleringen styrande, så att vi får jämna grupper, så barnen förstår och kan ta till sig den verksamheten som är planerad för respektive grupp. Detta är för att planeringen görs för den specifika nivågruppen, och sedan utvärderas och analyseras, för att kunna utveckla verksamheten, men även se ett lärande hos barnen. Sen om vi väljer att just kalla det avdelningar har vi ännu inte bestämt. Ansvarig för planering och utvärdering av gruppaktiviteterna är en förskollärare, därav kommer det finnas en per grupp. Sedan jobbar hela teamet mot samma mål tillsammans, och sitter i planeringsmöte så att alla är delaktiga i tankar, mål och mening med alla planerade aktiviteter. Jag som rektor har kontinuerliga möten med förskollärarna, men deltar då och då i a-lags mötena, så att jag ser att vi alla jobbar mot samma mål så att vi får en röd tråd på hela förskolan.

Alla möten kommer så länge pandemin fortgår att hållas digitalt, ni får intern information så fort vi bokat datum för dessa. Vi kommer snart att ha en stängningsdag, detta får ni också veta i god tid. Vi kommer att starta upp ett föräldraråd se gärna syftet:

Framtid, förskolan växer just nu och vi har i skrivandets stund ca 40 barn inskrivna, jätteroligt, då lokalernas kapacitet är på 60 barn. Kriterierna är fortfarande syskonförtur och kötid, så det är bra om man köanmäler så tidigt man kan, då kön nu fylls på i snabb takt. Det är en hel del inflyttningar och de sätter upp sig i god tid, då inflyttning kanske sker senare. När vi uppnått taket kan vi inte ta in fler, och det kan ju gå fort, så vänta inte.

Slutligen, jag har träffat en del föräldrar redan och några har mailat mig, och det är precis så, ta kontakt om ni har frågor och funderingar. Personalen är fantastisk, men kanske inte just nu har svar på allt, då detta är så nytt. Vi har några vikarier inne just nu, detta är för att vi måste ha personal i väntan på ordinarie som dessvärre har uppsägningstider. Tack för ni tog er tid att läsa. // Maria

———————————————————————————————————————————-

Hej och god fortsättning! Nu går vi mot ljusare tider.

Här kan ni läsa om våra nyheter inom kort, här beskriver vi saker som händer i lite större drag. Bl.a. kan vi berätta att byggnaden nu är såld, men att förskolan ska fortsätta som vanligt. Ja nästan, lite förändringar kommer det att ske, detta får ni veta snart. Marken och byggnaden kommer INTE att någonsin användas till annat än just förskola eller skola. Så det ryktet kan vi eliminera direkt.

Vår ambition är att utveckla förskolan och jobba med våra prioriterade mål ännu mer, för att ständigt utveckla oss. Till det behöver vi fler förskollärare så rekrytering pågår. Detta blir ett tillskott, inga andra personalförändringar är kända i dagsläget.

Nästa ambition är att förskolan ska växa igen, så vi når vår fulla potential igen på 60 barn.

Har ni frågor och funderingar så kontakta oss.